Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Katastrofy i incydenty

Uroczystości pod Pomnikiem Lotników Polskich w Northolt.
Dodano: 2015-09-15 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 4 - 6 września 2015 roku na czele z Prezesem ZG gen. dyw. pil. Franciszkiem Maciołą, Zarząd Główny i delegacje Oddziałów Stowarzyszenia z kraju...

Ostatni lot ppłk dypl. pil. Jarosława Gibkiego
Dodano: 2014-09-11 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W jesienny poranek 27 października 1961 roku w ramach ćwiczeń inspekcyjnych 41. PLM stacjonujący w Królewie Malborskim pozostawiony został w stan gotowości bojowej. Na sygnał syreny alarmowej wszyscy służący w jednostce oficerowie biegiem ruszali w kierunku jednostki wojskowej...

Pechowa 13-tka ppłk pil. Stanisława Mielczarka
Dodano: 2014-06-14 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W piątek 13 maja 1975 roku z 1. PLM w Mińsku Mazowieckim wystartowała na samolocie szkolno-treningowym TS-8 Bies załoga w składzie: ppłk dypl. pil. Franciszek Korewo z-ca dowódcy 1 pułku ds. liniowych i mjr pil. Roman Uściński.

Pomyślne lądowanie
Dodano: 2014-04-29 Autor: Kirschenstein Krzysztof

24 kwietnia 1970 roku podczas wykonywania lotów metodycznych dowództw pułków lotniczych w ramach 16 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego, które były przeprowadzane na lotnisku w Pile z wykonywaniem zadań szturmowania celów naziemnych, w nocy na poligonie Nadarzyce...

Pierwsza ucieczka z Polski na samolocie myśliwskim Jak-9
Dodano: 2014-04-13 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Pierwsza ucieczka z Polski na samolocie myśliwskim Jak-9 miała miejsce 4 lipca 1946 roku z lotniska Kraków-Rakowice, gdzie stacjonował 3. PLM...

Dramatyczny lot ppor. pil. Jerzego Bielichowskiego
Dodano: 2014-01-21 Autor: Kirschenstein Krzysztof

18 października 1957 roku 34 PLM MW zaplanował loty dzienne. Przed każdymi lotami tradycyjnie starsi stażem piloci dokonali rozpoznania i oblotu trasy w celu sprawdzenia warunków atmosferycznych w rejonie wykonywanych zadań...

Pierwsza katastrofa lotnicza w 34 PLM MW
Dodano: 2013-10-30 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W połowie 1954 roku cały personel lotniczy babidolskiego pułku pełną parą realizował plan szkolenia lotniczego, wykorzystując przy tym najnowocześniejszy sprzęt, jaki sukcesywnie wchodził na wyposażenie pułków myśliwskich...

Szczęśliwe lądowanie
Dodano: 2013-08-11 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Podczas wykonywania pierwszych lotów szkolno-bojowych przez pilotów z 34 pułku będących na letnim przebazowaniu w miejscowości Gdańsk- Wrzeszcz zarządzono 30 lipca 1952 roku nieoczekiwanie wczesnym rankiem alarm bojowy...

W stronę wolności...
Dodano: 2013-07-24 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W 1948 roku 3 PLM z Wrocławia bazujący na lotnisku Babie Doły (wcześniej przeniesiony na to miejsce z Krakowa w lipcu 1947 roku) został na czas remontu pasa startowego przebazowany na 3 miesiące letnie na lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz, aby tam realizować dalsze szkolenie...

Brawurowy lot por. Jerzego Kozarka
Dodano: 2013-07-02 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Na jednym z dużych zgrupowań, które zorganizowano na lotnisku w Świdwinie dowództwo dywizji zgrupowało wybranych pilotów z podległych pułków myśliwskich do udziału w zawodach o tytuł "Załogi Wyborowej"

Strach i odwaga w sekundach
Dodano: 2013-06-14 Autor: Kirschenstein Krzysztof

13 kwietnia 1989 roku podczas wykonywania dziennych lotów na przebazowaniu 34. PLM OPK w Pieniężnicy o godz. 14:52 do kolejnego zadania - przechwycenia i atakowania grupy samolotów bombowych - wystartował klucz samolotów MiG-21bis...

Katastrofa samolotu szkolnego UIł-28 numer burtowy U3 z 15. SELR MW
Dodano: 2013-02-06 Autor: Kirschenstein Krzysztof

11 stycznia 1958 roku był dniem szkolenia lotniczego w jednostce Cewice, w której stacjonowały dwa pułki Marynarki Wojennej RP: 15. SELR i 30. PLSz MW RP. W związku z tym dowódca 15. SELR kmdr ppor. pil. Hilary Zarucki zaplanował zbiórkę swojego personelu latającego na godz. 6:45...

Malborskie kłopoty z MiG-21F-13
Dodano: 2013-01-29 Autor: Godlewski Krzysztof
W latach 60 XX wieku do 41 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego trafiły dwa egzemplarze samolotów MiG-21F-13 (E6-T). Maszyny o nr bocznych...
Dramatyczny lot
Dodano: 2012-11-16 Autor: Kirschenstein Krzysztof

14 sierpnia 1958 roku 30 pułk z Cewic wykonywał loty dzienne. Zachmurzenie przy rozpoczęciu lotów o podstawie kłębiastych chmur - 500-900 metrów. Widzialność od 5-15 km, wiatr południowo-zachodni o sile od 1-5 m/sek...

Katastrofa lotnicza w śródmieściu Poznania
Dodano: 2012-10-11 Autor: Kirschenstein Krzysztof

10 czerwca 1952 roku 21 Pułk Lotnictwa Zwiadowczego bazujący na lotnisku Ławica koło Poznania miał tego dnia zaplanowane loty wg ćwiczenia nr 8 po kręgu, młodego rocznika w DZWA...

Szczęśliwy finał lotu ppor. Bojarskiego i kpt. Sysiaka
Dodano: 2012-06-07 Autor: Kirschenstein Krzysztof

7 lipca 1963 roku w 34 PLM odbywały się loty dzienne, podczas których wznawiano loty na tzw. STP (sprawdzenie techniki pilotowania). Dotyczyło to pilotów, którzy mieli przerwę w lataniu dłuższą niż miesiąc...

Życie mierzone w sekundach
Dodano: 2012-05-13 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W codziennym naszym życiu nie odczuwamy wartości sekundy. Mijają one przecież cały czas bez zwracania na nie uwagi aż do momentu...

Pechowy lot kpt. mar. pil. Bolesława Serafina
Dodano: 2012-03-25 Autor: Kirschenstein Krzysztof

28 maja 1957 roku podczas dziennych lotów w 30 Pułku Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdańsku-Wrzeszczu doszło do bardzo niebezpiecznego zdarzenia. Tego dnia 30 Pułk Lotnictwa MW wykonywał loty dzienne, będąc na przebazowaniu od 26 kwietnia 1954 roku...

Co by było, gdyby...
Dodano: 2012-03-14 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Podczas wykonywania we wrześniu 1978 roku nocnych lotów w 34 PLM OPK na lotnisku Babie Doły doszło do - jak się później okaże - dziwnego i bardzo niebezpiecznego defektu w samolocie MiG-21UM o nr burtowym 5011...

Życie i śmierć w przestrzeni
Dodano: 2012-01-29 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Na 29 sierpnia 1975 roku 34.PLM OPK w Gdyni miał zaplanowane loty dzienne w ZWA. Były to loty na walki, trasy, przechwycenia, słowem - wiele pracy i zadań ekscytujących nie tylko rutyniarzy, ale przede wszystkim młodych pilotów...

Gdy życie jest najważniejsze...
Dodano: 2011-12-23 Autor: Kirschenstein Krzysztof

17 sierpnia 1992 roku w 1 PLM w Mińsku Mazowieckim odbywały się loty dzienno - nocne. O godz. 18.19 wystartował mjr pil. Kazimierz Pałys w celu wykonania zadania...

Pechowy lot por. Bojarskiego
Dodano: 2011-11-30 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Jest piątek 22 października 1965 roku. Jak na tę porę roku to piękny, słoneczny dzień. Tego dnia w jednostce na lotnisku Babie Doły nie ma lotów szkolnych, więc dowódca pułku...

Sztuka treningu to sztuka przeżycia
Dodano: 2011-10-29 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Piloci po przeszkoleniu się z samolotów śmigłowych na odrzutowe byli zadowoleni, gdyż nowocześniejsze maszyny dawały już większe możliwości...

Wypadki i awarie śmigłowców Mi-14
Dodano: 2011-10-18 Autor: Nadesłano

Śmigłowce rodziny Mi-14 od momentu ich dostarczenia w lipcu 1981r. są eksploatowane do dnia dzisiejszego w Lotnictwie Marynarki Wojennej. Dysponuje ono dwiema wersjami tego typu maszyn- Mi-14PŁ (protiwo ładocznyj) i Mi-14PS (poiskowo spasatielnyj)...

Kuriozalna pomyłka
Dodano: 2011-10-10 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Jesienią 1955 roku do 34 PLM MW przychodzi meldunek z dowództwa korpusu, że będą leciały cele kontrolne od strony zachodniej z kierunkiem wschodnim...

Spotkanie z ppłk pil. rez. Andrzejem Bratkiem
Dodano: 2011-09-26 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Spotkanie z pilotem rezerwy ppłk. pil. rez. Andrzejem Bratkiem w sprawie feralnego lądowania na samolocie MiG-21 "sps"...

Tajemnicze spotkanie
Dodano: 2011-08-11 Autor: Kirschenstein Krzysztof

27 marca 1968 roku 7 PLM-Sz MW, który stacjonuje w Siemirowicach, wykonuje loty szkolne, ponieważ kilku pilotów musiało zaliczyć lot na tzw. STP...

Bohaterzy sprzed 30 lat
Dodano: 2011-06-05 Autor: Kirschenstein Krzysztof

30 rocznica katastrofy samolotu MiG-21UM 9314 w 34 PLM OPK w Gdyni-Babich Dołach

Myśliwiec jak szybowiec - lot ppor. Żeliszczaka
Dodano: 2011-03-29 Autor: Kirschenstein Krzysztof
Nic nie wskazywało na to, iż w lecie 1956 roku na lotnisku Babie Doły dojdzie do niecodziennego incydentu w powietrzu podczas lotu ćwiczebnego...
Katastrofa samolotu Ił-28R nr 01
Dodano: 2011-03-18 Autor: Kirschenstein Krzysztof
Dokładnie 52 lata temu, 18 marca 1959 roku w siemirowickiej jednostce, we wczesnych godzinach porannych podczas wykonywania rutynowych czynności doszło do katastrofy lotniczej...
Opanowani do końca
Dodano: 2011-03-05 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W historii 34.PLM MW bywały rożne sytuacje. Los często sprawiał, iż było zarówno wesoło, jak i smutno. Ludzie raz się śmiali beztrosko, innym razem wydarzenia różnego pokroju sprawiały, iż uśmiech zamierał, a na twarzach pojawiało się rozgoryczenie, smutek...

Katastrofa samolotu Mig-21 Bis nr 0786 w 34 PLM OPK
Dodano: 2011-02-24 Autor: Kirschenstein Krzysztof
W poniedziałek 26.01.1981 roku 34 PLM OPK miał w planie loty dzienne. Jednym z wielu pilotów, którzy tego dnia mieli zaplanowane wyloty, był por. pil. inż. Witold Kowalewski. Jego zadaniem był lot na przechwycenie w chmurach według ćw.191 PSzBLM. Z obserwacji i spostrzeżeń pilotów, jakich dokonywali, jadąc na loty, zakładali wariant, że loty będą odbywały się w zwykłych warunkach atmosferycznych. Na oblot pogody tego dnia kursem 316 poleciała "szparka" w składzie...
Rocznica katastrofy Anakondy
Dodano: 2010-03-12 Autor: Kirschenstein Krzysztof
Dokładnie 13 lat temu 12 marca 1997r wkrótce po północy, podczas lotu do akcji ratowniczej, wydarzyła sie katastrofa śmigłowca W-3 RM Anakonda z 1 DL MW. Zginęła cała  czteroosobowa załoga śmigłowca. D-ca załogi starszy chorąży mar.pilot Zbigniew Palczyński, 2 pilot por.mar.pilot inz. Arkadiusz Majer, technik pokładowy chor.sztab.mar.Stanislaw Czaja, ratownik pokładowy chor.mar.Wojciech Kulesza. Mało  kto dziś pamięta, że pierwsze wołanie o pomoc z morza...