Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Powojenne polskie niebo

100 lat Polskiego Lotnictwa Wojskowego
Dodano: 2018-10-21 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Dziś, w tak szczególnym dla Polaków dniu Święta Polskiego Lotnictwa Wojskowego i Święta Niepodległości chciałbym tym razem napisać parę słów nie o pilotach...

Lotnisko Krzywa - historia z początku lat 90tych
Dodano: 2017-11-23 Autor: Godlewski Krzysztof
Tego dnia loty wykonywały załogi 164. "Kerczeńskiego" Samodzielnego Pułku Lotnictwa Rozpoznawczego...
Samolot Po-2/CSS-13
Dodano: 2015-09-06 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Polskie lotnictwo morskie dysponowało wieloma typami samolotów i śmigłowców. Użytkowane statki powietrzne były tego samego typu co w lotnictwie wojskowym. Konstrukcji specjalnie przystosowanych dla lotnictwa morskiego nie było głównie z powodu wysokich kosztów ich zakupu w ZSRR...

Ucieczka z "Gniazda Orląt"
Dodano: 2015-08-18 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Rok 1956 przyniósł w naszym kraju wiele historycznych wydarzeń, ale też wiele problemów w WL i OPOK. Odnotowano kolejne przypadki dezercji personelu latającego z wykorzystaniem samolotów wojskowych....

Ił-28 w Lotnictwie Morskim część 2
Dodano: 2015-04-09 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Personel lotniczy formującej się 15. SELR MW znalazł się w składzie 10 obsad, które miały się szkolić przy 15. Dywizji Lotnictwa Bombowego na samoloty odrzutowe Ił-28. Stała obsada samolotu Ił-28 obejmowała trzyosobową załogę oraz siedmiu mechaników obsługi naziemnej z każdej specjalności...

Samoloty Ił-28 w LWP
Dodano: 2015-02-11 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Zaraz po wojnie biura konstrukcyjne Andrieja Tupolewa i Siergieja Iljuszyna skonstruowały kilka eksperymentalnych bombowców odrzutowych. Polecenie zbudowania seryjnego bombowca taktycznego otrzymał Andriej Tupolew, a Siergiej Iljuszyn przystąpił do wykonania tego zadania bez zamówienia...

Babidolskie "ołówki " w Eggebek część 2
Dodano: 2015-01-23 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W ramach realizacji programu wymiany eskadr 1. Dywizjonu Lotniczego BL MW i niemieckiego 2. Skrzydła Lotnictwa Morskiego w latach 1998-2002 babidolski personel lotniczy gościł w bazie lotniczej Eggebek czterokrotnie...

Czar wspomnień Squardon exchange część 1
Dodano: 2014-11-30 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Czasy tzw. "zimnej wojny" dawno już minęły. Udział w programie i ćwiczeniach "Partnerstwo dla Pokoju" polskich jednostek wojskowych, w tym jednostek lotniczych Sił Powietrznych i Marynarki Wojennej RP, rozpoczęły się dużo, dużo wcześniej, przybierając różne formy aktywności...

I-22 Iryda - niespełnione nadzieje LMW część 2
Dodano: 2014-11-12 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Szkolenie na Irydę trwało. W Mielcu kierownictwo zakładu wyznaczyło do szkolenia babidolskich pilotów - bardzo kompetentnych i zaangażowanych ludzi. Niestety już na lotnisku w Dęblinie szkolenie szło gorzej...

I-22 Iryda - niespełnione nadzieje LMW część 1
Dodano: 2014-10-30 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W połowie lat 90 XX wieku PZL Mielec postanowiły przetestować samolot I-22 Iryda w warunkach morskich, proponując go tym samym lotnictwu Marynarki Wojennej i licząc na jej użytkowanie w jednostce lotniczej w Gdyni - Babich Dołach...

Samoloty Junak
Dodano: 2014-09-28 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W drugiej połowie lat czterdziestych do podstawowych typów samolotów szkolnych i szkolno-treningowych w OSL Dęblin należały samoloty Po-2 i UT-2. Były one już przestarzałe i kończyły im się resursy...

20 LAT GDYŃSKIEJ BRYGADY LOTNICTWA MARYNARKI WOJENNEJ RP
Dodano: 2014-07-10 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Jak wszyscy entuzjaści i sympatycy naszego lotnictwa wiedzą, niewiele jest w naszym kraju lotnisk wojskowych, na których jeszcze nie tak dawno było tyle różnorodnego sprzętu...

Samolot Tu-2
Dodano: 2014-06-01 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W latach 30 XX wieku na rosyjskim niebie pojawiły się latające konstrukcje, które oznaczono ANT (Andriej Nikołajewicz Tupolew). Samoloty stały się popularne za sprawą przelotu nad biegunem północnym...

Okolicznościowe malowania część 2
Dodano: 2014-03-31 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Na początku 2000 roku tradycją stały się rożnego rodzaju okolicznościowe malowania samolotów wojskowych na m.in. DOL czy Zlot Dowódców...

Okolicznościowe malowania część 1
Dodano: 2014-03-13 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Nie słabnie wciąż w naszych siłach powietrznych okazjonalne malowanie samolotów wojskowych. Warto podkreślić, że początki charakterystycznego malowania w naszym kraju sięgają już I wojny światowej...

Samolot szkolno-treningowy Jak-18
Dodano: 2014-02-26 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Jak-18 to samolot szkolno-treningowy, znany dobrze przede wszystkim starszym polskim pilotom wojskowym i cywilnym...

Samolot IŁ-14
Dodano: 2013-08-28 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Podczas modernizacji budowanego seryjnie samolotu Ił-12 zespół konstruktorski S. W. Iljuszyna pracował jednocześnie nad projektem nowego pasażerskiego samolotu Ił-14...

Samolot Jak-40
Dodano: 2013-04-25 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Pod koniec 1964 roku zespół Aleksandra Jakowlewa otrzymał zamówienie na lekki, odrzutowy samolot pasażerski dla lokalnych linii lotniczych, który miałby zastąpić dobrze spisujące się samoloty An-2 oraz Li-2...

Ułamek sekundy
Dodano: 2012-10-25 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Pewnego słonecznego, czerwcowego dnia por. pil. Zenon Niedzielski - pilot III eskadry i szef strzelania powietrznego z 34 PLM z Babich Dołów - brał udział w lotach dziennych...

Niestrudzeni Tytani Pracy
Dodano: 2012-09-25 Autor: Kirschenstein Krzysztof

"Szare korzenie bujnych kwiatów" - tak pięknie i poetycko Arkady Fiedler, pisząc o polskim dywizjonie 303, określił w swojej książce zawód, który do dziś tak naprawdę nie jest do końca zauważany i doceniany, a jakże istotny dla bezpiecznego wykonywania zadań w powietrzu...

Jakowlew Jak-12
Dodano: 2012-01-02 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W styczniu 1945 roku, kiedy zbliżał się nieuchronnie koniec panowania niemieckiej machiny wojennej, w biurze konstrukcyjnym Jakowlewa pracowano nad lekkim samolotem dyspozycyjnym...

Śmigłowiec Mi-4
Dodano: 2011-08-21 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Mi-4 to rosyjski śmigłowiec wielozadaniowy konstrukcji Michaiła Mila. Pracę nad śmigłowcem rozpoczęto w październiku 1951 roku...

Niezawodna "lidka"
Dodano: 2011-04-02 Autor: Kirschenstein Krzysztof
Pod koniec lat trzydziestych ubiegłego wieku Areofłot - rosyjskie linie lotnicze - zainteresowały się szczególnie amerykańskim samolotem pasażerskim i transportowym Douglas...
Śmiglowce SM-1 i SM-2 w lotnictwie polskim
Dodano: 2011-02-23 Autor: Kirschenstein Krzysztof
W 1954 r w świdnickich zakładach Mielca rozpoczęto przygotowania w porozumieniu z ZSRR do licencyjnej produkcji śmigłowców Mi-1, w oznaczeniu polskim SM-1. Pierwsze cztery egzemplarze SM-1 zmontowano z części, które przyszły ze Związku Radzieckiego w 1956 roku. Była to wersja SM-1/300 (liczba 300 oznaczała resurs łopat wirnika nośnego) - odpowiednik radzieckiego Mi-1T. Produkcja seryjna śmigłowca SM-1 ruszyła w 1957 roku, a z czasem stopniowo ulepszano jego konstrukcję oraz technologię. Na początku produkcji konstruktorzy zaplanowali wprowadzić wersję łącznikową z dwoma miejscami dla pasażerów. W kolejnym czasie powstawały takie odmiany, jak sanitarna w oznaczeniu SM-1S, rolnicza SM-1Z, dźwigowa SM-1D. W 1959 roku została oblatana wersja SM-1/600 o wydłużonym do 600 godzin okresie międzyremontowym...
Jakowlew Jak-11
Dodano: 2011-02-21 Autor: Kirschenstein Krzysztof
Samolot został skonstruowany z myślą o szkoleniu uczniów, jak też  pilotów. Był to radziecki samolot szkolno - treningowy powstały w biurze konstrukcyjnym Aleksandra Jakowlewa. Maszyna stanowiła seryjną wersję prototypu samolotu Jak-3UTI. Jak-11 miał zastąpić dwuosobowe Jaki-9W. Był samolotem prostym w konstrukcji i, co ważne, tanim w eksploatacji...
Samolot szkolno-treningowy TS-8 Bies
Dodano: 2011-02-21 Autor: Kirschenstein Krzysztof

W 1952 roku doc. inż. Tadeusz Sołtyk otrzymuje polecenie skonstruowania samolotu szkolno - treningowego...

Myśliwsko - Bombowe Su-20
Dodano: 2011-02-16 Autor: Godlewski Krzysztof
W 1972 roku w biurze konstrukcyjnym OKB Suchoja  pojawiła się propozycja produkowania samolotu Su-17M na eksport pod nazwą handlową Su-20. Jego prototyp, nazwany S-32MK, oblatano w grudniu 1972 roku. Przewidywano dwa warianty, Su-20 różniące się uzbrojeniem i wyposażeniem: "A" - praktycznie niewiele różniący się od Su-17M był przewidywany dla państw Układu Warszawskiego. "B" - wariant zubożony, dla innych odbiorców, z uzbrojeniem i wyposażeniem samolotu Su-7BMK. Jedynym nabywcą Su-20 w Układzie Warszawskim była Polska, kupując w sumie 26 maszyn. Pierwsze myśliwsko-bombowe samoloty Su-20 trafiły do...