Lot został wykonany prawdopodobnie zimą na przełomie stycznia i lutego 1977 roku lub 78 roku około godz. 18.00 przy bardzo surowych warunkach atmosferycznych przez personel latający 19. LEH stacjonującej w Słupsku...
Połowa czerwca 1983 roku, Wdzydze, piękny, słoneczny poranek. Słońce ledwie co wstało, i teraz leniwie przesuwa się po horyzoncie, nad lotniskiem malowniczo snuje się mgiełka znad jeziora Wdzydzkiego...
Przypadek sprawił, że on pierwszy poda pozycję niewidzialnego do tej pory okrętu. Skierował samolot ku linii brzegowej, aby nawigator mógł określić pozycję. Nabierając wysokości po kilku minutach zobaczyli już żółty morski brzeg...
Oto nasze zadanie - rozpoznać i naprowadzić na nieprzyjacielski konwój - grupę uderzeniową lotnictwa szturmowego. Ostatnią pozycję konwoju uzyskacie od porucznika Mocnego. O popatrzcie właśnie kołuje na start, wy startujecie 5 minut po nim...
Co jakiś czas na łamach naszej strony publikuje wspomnienia naszych lotników, których darzę szczególną estymą. Dziś przedstawiam materiał pt. "2 sek" - kmdr por. pil. Jerzego Kowalskiego...
Pierwsze w Polsce awaryjne lądowanie samolotu MiG-15 z niepracującym silnikiem na lotnisku Babice...
Stowarzyszenie Seniorów Lotnictwa Wojskowego Rzeczypospolitej Polskiej w dniach 4 - 6 września 2015 roku na czele z Prezesem ZG gen. dyw. pil. Franciszkiem Maciołą, Zarząd Główny i delegacje Oddziałów Stowarzyszenia z kraju...
W jesienny poranek 27 października 1961 roku w ramach ćwiczeń inspekcyjnych 41. PLM stacjonujący w Królewie Malborskim pozostawiony został w stan gotowości bojowej. Na sygnał syreny alarmowej wszyscy służący w jednostce oficerowie biegiem ruszali w kierunku jednostki wojskowej...
W piątek 13 maja 1975 roku z 1. PLM w Mińsku Mazowieckim wystartowała na samolocie szkolno-treningowym TS-8 Bies załoga w składzie: ppłk dypl. pil. Franciszek Korewo z-ca dowódcy 1 pułku ds. liniowych i mjr pil. Roman Uściński.
24 kwietnia 1970 roku podczas wykonywania lotów metodycznych dowództw pułków lotniczych w ramach 16 Dywizji Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego, które były przeprowadzane na lotnisku w Pile z wykonywaniem zadań szturmowania celów naziemnych, w nocy na poligonie Nadarzyce...
Pierwsza ucieczka z Polski na samolocie myśliwskim Jak-9 miała miejsce 4 lipca 1946 roku z lotniska Kraków-Rakowice, gdzie stacjonował 3. PLM...
18 października 1957 roku 34 PLM MW zaplanował loty dzienne. Przed każdymi lotami tradycyjnie starsi stażem piloci dokonali rozpoznania i oblotu trasy w celu sprawdzenia warunków atmosferycznych w rejonie wykonywanych zadań...
W połowie 1954 roku cały personel lotniczy babidolskiego pułku pełną parą realizował plan szkolenia lotniczego, wykorzystując przy tym najnowocześniejszy sprzęt, jaki sukcesywnie wchodził na wyposażenie pułków myśliwskich...
Podczas wykonywania pierwszych lotów szkolno-bojowych przez pilotów z 34 pułku będących na letnim przebazowaniu w miejscowości Gdańsk- Wrzeszcz zarządzono 30 lipca 1952 roku nieoczekiwanie wczesnym rankiem alarm bojowy...
W 1948 roku 3 PLM z Wrocławia bazujący na lotnisku Babie Doły (wcześniej przeniesiony na to miejsce z Krakowa w lipcu 1947 roku) został na czas remontu pasa startowego przebazowany na 3 miesiące letnie na lotnisko Gdańsk-Wrzeszcz, aby tam realizować dalsze szkolenie...
Na jednym z dużych zgrupowań, które zorganizowano na lotnisku w Świdwinie dowództwo dywizji zgrupowało wybranych pilotów z podległych pułków myśliwskich do udziału w zawodach o tytuł "Załogi Wyborowej"
13 kwietnia 1989 roku podczas wykonywania dziennych lotów na przebazowaniu 34. PLM OPK w Pieniężnicy o godz. 14:52 do kolejnego zadania - przechwycenia i atakowania grupy samolotów bombowych - wystartował klucz samolotów MiG-21bis...
11 stycznia 1958 roku był dniem szkolenia lotniczego w jednostce Cewice, w której stacjonowały dwa pułki Marynarki Wojennej RP: 15. SELR i 30. PLSz MW RP. W związku z tym dowódca 15. SELR kmdr ppor. pil. Hilary Zarucki zaplanował zbiórkę swojego personelu latającego na godz. 6:45...
14 sierpnia 1958 roku 30 pułk z Cewic wykonywał loty dzienne. Zachmurzenie przy rozpoczęciu lotów o podstawie kłębiastych chmur - 500-900 metrów. Widzialność od 5-15 km, wiatr południowo-zachodni o sile od 1-5 m/sek...
10 czerwca 1952 roku 21 Pułk Lotnictwa Zwiadowczego bazujący na lotnisku Ławica koło Poznania miał tego dnia zaplanowane loty wg ćwiczenia nr 8 po kręgu, młodego rocznika w DZWA...
7 lipca 1963 roku w 34 PLM odbywały się loty dzienne, podczas których wznawiano loty na tzw. STP (sprawdzenie techniki pilotowania). Dotyczyło to pilotów, którzy mieli przerwę w lataniu dłuższą niż miesiąc...
W codziennym naszym życiu nie odczuwamy wartości sekundy. Mijają one przecież cały czas bez zwracania na nie uwagi aż do momentu...
28 maja 1957 roku podczas dziennych lotów w 30 Pułku Lotnictwa Marynarki Wojennej w Gdańsku-Wrzeszczu doszło do bardzo niebezpiecznego zdarzenia. Tego dnia 30 Pułk Lotnictwa MW wykonywał loty dzienne, będąc na przebazowaniu od 26 kwietnia 1954 roku...
Podczas wykonywania we wrześniu 1978 roku nocnych lotów w 34 PLM OPK na lotnisku Babie Doły doszło do - jak się później okaże - dziwnego i bardzo niebezpiecznego defektu w samolocie MiG-21UM o nr burtowym 5011...
Na 29 sierpnia 1975 roku 34.PLM OPK w Gdyni miał zaplanowane loty dzienne w ZWA. Były to loty na walki, trasy, przechwycenia, słowem - wiele pracy i zadań ekscytujących nie tylko rutyniarzy, ale przede wszystkim młodych pilotów...
17 sierpnia 1992 roku w 1 PLM w Mińsku Mazowieckim odbywały się loty dzienno - nocne. O godz. 18.19 wystartował mjr pil. Kazimierz Pałys w celu wykonania zadania...
Jest piątek 22 października 1965 roku. Jak na tę porę roku to piękny, słoneczny dzień. Tego dnia w jednostce na lotnisku Babie Doły nie ma lotów szkolnych, więc dowódca pułku...
Piloci po przeszkoleniu się z samolotów śmigłowych na odrzutowe byli zadowoleni, gdyż nowocześniejsze maszyny dawały już większe możliwości...
Śmigłowce rodziny Mi-14 od momentu ich dostarczenia w lipcu 1981r. są eksploatowane do dnia dzisiejszego w Lotnictwie Marynarki Wojennej. Dysponuje ono dwiema wersjami tego typu maszyn- Mi-14PŁ (protiwo ładocznyj) i Mi-14PS (poiskowo spasatielnyj)...
Jesienią 1955 roku do 34 PLM MW przychodzi meldunek z dowództwa korpusu, że będą leciały cele kontrolne od strony zachodniej z kierunkiem wschodnim...
Spotkanie z pilotem rezerwy ppłk. pil. rez. Andrzejem Bratkiem w sprawie feralnego lądowania na samolocie MiG-21 "sps"...
27 marca 1968 roku 7 PLM-Sz MW, który stacjonuje w Siemirowicach, wykonuje loty szkolne, ponieważ kilku pilotów musiało zaliczyć lot na tzw. STP...
30 rocznica katastrofy samolotu MiG-21UM 9314 w
34 PLM OPK w Gdyni-Babich Dołach
W historii 34.PLM MW bywały rożne sytuacje. Los często sprawiał, iż było zarówno wesoło, jak i smutno. Ludzie raz się śmiali beztrosko, innym razem wydarzenia różnego pokroju sprawiały, iż uśmiech zamierał, a na twarzach pojawiało się rozgoryczenie, smutek...