Jak-18
to samolot szkolno-treningowy, znany dobrze przede wszystkim
starszym polskim pilotom wojskowym i cywilnym. Przez ponad
dwadzieścia lat z powodzeniem użytkowany był w naszym kraju -
początkowo w lotnictwie wojskowym, a później również sportowym.
Wyszkoliło się na nim wielu znakomitych pilotów. Ci, którzy na
Jaku-18 rozpoczynali latanie, wspominają go z sentymentem. Był to
pierwszy samolot szkolny z chowanym w locie podwoziem. Został
zaprojektowany w biurze konstrukcyjnym Aleksandra Jakowlewa.
Opracowując go, wykorzystano wieloletnie doświadczenia uzyskane w
czasie eksploatacji samolotu szkolno - treningowego UT-2. W
odróżnieniu od drewnianej konstrukcji UT-2, Jak-18 miał całkowicie
metalową budowę, charakteryzującą się staranniejszym
opracowaniem aerodynamicznym i zakrytą, oszkloną kabinę załogi z
bogatszym wyposażeniem. Samolot Jak-18 po raz pierwszy w Polsce
pokazano na XII Międzynarodowych Targach Poznańskich w 1948 roku.
Był to jednocześnie pierwszy jego pokaz poza granicami ZSRR.
Samolot stanowił propozycję eksportową przemysłu radzieckiego. Na
początku 1949 roku Polskie Dowództwo Wojsk Lotniczych zakupiło
partię Jaków-18 z przeznaczeniem dla wojskowych szkół lotniczych.
Pierwsze egzemplarze skierowano do Oficerskiej Szkoły Lotniczej w
Dęblinie w 1950 roku. Do końca następnego roku sukcesywnie
zastąpiono nimi wysłużone samoloty szkolno -treningowe UT-2 i
UT-2M. W 1952 roku samoloty Jak-18 weszły już do wyposażenia
eskadr szkolnych w OSL w Radomiu. W szkołach lotniczych używany był
do szkolenia podstawowego. W programie tego szkolenia znajdowały się
loty do strefy (akrobacja podstawowa) i loty po trasach
nawigacyjnych. W latach późniejszych Jak-18 był wykorzystywany
również w 58 Pułku Szkolno-Bojowym OSL im. Janka Krasickiego z
przeznaczeniem do treningu w lotach bez widoczności (w zakrytej
kabinie) i wyprowadzania z korkociągu. Samolot Jak-18 w służbie
polskiego lotnictwa wojskowego po raz pierwszy zademonstrowano
publicznie na pokazach z okazji Święta Lotnictwa na lotnisku Okęcie
w 1951 roku. W roku następnym, 20 lipca, podczas Zlotu Młodych
Budowniczych Polski Ludowej zorganizowano pokazy lotnicze, na których
między innymi zaprezentowano akrobację zespołową w wykonaniu
kilku samolotów Jak-18, a dwadzieścia siedem tych samolotów
uformowało na niebie napis "ZMP". Na centralnych pokazach
lotniczych 26 sierpnia 1956 roku pięć Jaków-18 wykonało z dużą
precyzją wiązankę akrobacji zespołowej. Samoloty pilotowali
instruktorzy 6 eskadry samolotów szkolnych z Ułęża: kpt. pil.
Florian Domal, kpt. pil. Ryszard Mierzwiński, por. pil. Wiktor
Wasilewski, por. pil. Mieczysław Kowalski i por. pil. Kazimierz
Graczyk. 8 września 1957 roku podczas centralnych pokazów
lotniczych na lotnisku Warszawa - Babice pokaz akrobacji zespołowej
wykonały trzy kobiety - instruktorki: mjr pil. Irena
Sosnowska-Karpik, kpt. pil. Zofia Andrychowska i por. pil. Halina
Dudek. Był to zarazem ostatni pokaz samolotów Jak-18 z
szachownicami. Od 1958 roku polskie lotnictwo wojskowe rozpoczęło
przekazywanie Jaków-18 Aeroklubowi Polskiemu. W 1960 roku przekazano
aeroklubom kolejną dużą partię liczącą aż 30 samolotów
Jak-18, gdzie nadano im znaki rejestracyjne zaczynające się od
liter SP-BM, SP-BN, SP-BR. Dzięki temu Jaki-18 stały się w
aeroklubach standardowym typem obok poczciwych samolotów CSS-13 czy
szkolno-trenin
gowych Junaków oraz Zlinów. Obecnie cztery wycofane z
eksploatacji Jaki-18 znajdują się w zbiorach Muzeum Lotnictwa
Polskiego w Krakowie (jeden z nich, SP-AOP, został wyremontowany i
doprowadzony do stanu lotnego przez Fundację "Polskie Orły").
Jeden Jak-18 pozostał w Wyższej Oficerskiej Szkole Lotniczej w
Dęblinie, a jeden stanowi eksponat w Lubuskim Muzeum Wojskowym w
Drzonowie koło Zielonej Góry. Prawdopodobnie jest jeszcze jeden
latający w Polsce samolot Jak-18. Należy on do Muzeum Historii
Lotnictwa w Krakowie jako latający zabytek, który na co dzień
stacjonuje na lotnisku Aeroklubu Podhalańskiego w Łososinie
Dolnej.
Tekst Krzysztof Kirschenstein
Zdjęcia Wacław
Hołyś i zbiory autora