Pod
koniec 1964 roku zespół Aleksandra Jakowlewa otrzymał zamówienie
na lekki, odrzutowy samolot pasażerski dla lokalnych linii
lotniczych, który miałby zastąpić dobrze spisujące się samoloty
An-2 oraz Li-2. Najważniejszym wymaganiem dla konstruktorów było,
aby samolot mógł być użytkowany na niewielkich lotniskach bez
pasa betonowego. Złożone urządzenia mechanizacji skrzydeł nie
wchodziły w rachubę, czyli powierzchnia skrzydeł musiała być
duża, dlatego Jak-40 otrzymał skrzydło bez skosu, ze stosunkowo
grubym profilem oraz powierzchnią 70 m kw i jedynie prostymi klapami
szczelinowymi. Przyjęto układ dolnopłata, aby uprościć
konstrukcję przy połączeniu skrzydła z kadłubem, a także dla
lepszego wykorzystania efektu poduszki powietrznej przy starcie i
lądowaniu.
Uzupełnieniem urządzeń pozwalających działać z
lotnisk gruntowych jest podwozie z bardzo miękką amortyzacją i
kołami o dużej średnicy. Konstruktorzy tym razem zadbali, aby na
lotnisku nie trzeba było korzystać z drabinki, gdyż z tyłu
samolotu wchodziło się do Jaka-40 po opuszczanym trapie w tyle
kadłuba. Po drodze pasażerowie przechodzili przez pomieszczenia na
bagaż i szatnię, po czym można było wejść już do kabiny
pasażerskiej. Napędem trójsilnikowego samolotu odrzutowego Jak-40
były trzy dwuprzepływowe silniki turboodrzutowe AI-25 o ciągu
startowym 1500 kG. Każdy był umieszczony w ogonowej części
kadłuba. Duży zapas ciągu pozwalał osiągnąć wysokie
charakterystyki startu i lądowania przy prostym i grubym skrzydle,
niestety kosztem pochłaniania dużych ilości paliwa.
Pierwszy
prototyp Jak-40 oblatany został 21 października 1966 roku przez
załogę Arsienija Kolosowa. Jeszcze przed końcem prób, w 1967 roku
ruszyła produkcja seryjna samolotu w zakładzie w Saratowie, a już
30 września 1968 roku samolot Jak-40 zainaugurował regularne loty
pasażerskie na trasie Moskwa-Kostroma, zastępując na niej nie
mniej słynne samoloty transportowo - pasażerskie Li-2. Produkcja
samolotu Jak-40 szybko się zwiększała i już w 1975 roku stały
się one najbardziej rozpowszechnionymi samolotami na lokalnych
trasach Aerofłotu. Początkowo Jak-40 miał przewozić 20 pasażerów
na odległość 600 km, ale projekt bardzo szybko się rozrastał, co
przekładało się na jego dużą popularność. Prototyp i pierwsze
samoloty seryjne zabierały już 24 pasażerów. Potem, zmieniając
rozmieszczenie foteli i bagażnika, skonstruowano wersję 27 i
32-miejscową. W bardziej luksusowych konfiguracjach Jak-40 zabierał
od 16 do 20 pasażerów lub od 5 do 6 VIP-ów.
Jak-40 był pierwszym
radzieckim samolotem, który postanowiono szeroko zareklamować,
szukając nabywców na Zachodzie. Pomysł zrodził się poprzez
udział tego samolotu w międzynarodowych wystawach lotniczych,
zademonstrowanie długodystansowych lotów pokazowych po całym
świecie w celu starania się o uzyskanie zachodniego certyfikatu.
Łącznie zademonstrowano Jak-40 w prawie 80 krajach wszystkich
kontynentów. Był on oferowany w cenie ok. 900 tys. dolarów za
pusty samolot oraz z wyposażeniem za sumę około 1,2 mln. Niestety
mimo atrakcyjnych cen nie znalazł on nabywców na Zachodzie. Za to
znalazł kupców na tradycyjnych rynkach sprzętu radzieckiego.
Zakupiły go takie państwa, jak: Afganistan, Bułgaria,
Czechosłowacja, Republika Gwinei, Jugosławia, Kuba, Laos, Polska,
Syria, Węgry czy Wietnam. W marcu 1972 roku Jak-40EC (eksportowy z
awioniką Collins) uzyskał certyfikat we Włoszech, a półtora
miesiąca później już w RFN. Spośród rozwiniętych państw
zachodnich pojedyncze egzemplarze Jaka-40 zakupiły lokalne linie
lotnicze z Włoch, RFN, Austrii i Kanady. Łącznie za granicę
sprzedano 119 egzemplarzy Jaka-40 spośród 1123 wyprodukowanych.
Produkcja Jaka-40 trwała do połowy 1980 roku. W Polsce samoloty
Jak-40 weszły do wyposażenia lotnictwa cywilnego (jako samoloty
dyspozycyjne) oraz wojskowego w 1973 roku. Ogółem w 36 SPLT, 17 EL
i 19 LEH użytkowano 18 egzemplarzy Jaka-40. Polska modyfikacja była
wersją holowniczą, którą użytkowano w 4 egzemplarzach w 19 LEH w
Słupsku do holowania rękawa dla artylerii przeciwlotniczej. Lina
wychodziła przez otwór w tylnym luku, na którym założono
przezroczystą podłogę i po wyjęciu schodków technik pokładowy
miał możliwość obserwacji zachowania się rękawa.
24
października 2011 roku po raz ostatni można było zobaczyć w
powietrzu słynnego Jaka 40, którym to w ostatnim czasie latały
najważniejsze osoby w państwie. Lot odbył się z lotniska Okęcie
do 23 BL w Mińsku Mazowieckim, gdzie do dnia dzisiejszego stoją
zakonserwowane przez AMW dwa samoloty o nr 047 i 048 wersji VIP z
byłego już 36 Specjalnego Pułku Lotnictwa Transportowego. Maszyny
te były eksploatowane od 1980 roku, przechodząc 5 remontów. Obie
maszyny wystawione są na sprzedaż.
Tekst
Krzysztof Kirschenstein
Zdjęcia Wacław Hołyś, Andrzej
Rogucki i Cezary Piotrowski.