Podczas
modernizacji budowanego seryjnie samolotu Ił-12 zespół
konstruktorski S. W. Iljuszyna pracował jednocześnie nad projektem
nowego pasażerskiego samolotu Ił-14. Powstał on jako rozwinięcie
swojego poprzednika. Nową maszynę wyposażono w zmienione skrzydła,
usterzenie pionowe i silniki o większej mocy. Prototyp oblatano w
1950 roku, a samolot nazwano Ił-14P. Zabierał on 18 pasażerów.
Po
otrzymaniu wniosków i uwag uzyskanych w efekcie eksploatacji
pierwszych maszyn seryjnych w 1955 roku ukazał się zmodyfikowany
model Ił-14M z kadłubem przedłużonym o 1 metr, zabierający na pokład już 24 pasażerów. Pomyślano również o wyprodukowaniu
wersji transportowej typu Ił-14T bez foteli, ale ze wzmocnioną
podłogą w kabinie ładunkowej oraz dużymi drzwiami załadunkowymi
w lewej burcie kadłuba.
Przy okazji pomyślano też o wersji
desantowej z oznaczeniem Ił-14D ze składanymi ławkami wzdłuż
ścian kabiny. Zbudowano również wersję fotogrametryczną Ił-14F
z bogatym wyposażeniem fotograficznym. Samoloty Ił-14 w rożnych
wersjach były też produkowane na prawach licencyjnych w NRD i
Czechosłowacji. W polskim lotnictwie wojskowym transportowe Ił-14
pojawiły się równolegle z samolotami w lotnictwie cywilnym. Były
to samoloty Ił-14P zakupione w ZSRR w połowie 1955 roku. Polskie
Linie Lotnicze LOT zakupiły 6 samolotów Ił-14P. Następne 6
egzemplarzy PLL LOT zakupiły w 1957 roku w NRD. Miały one
powiększoną kabinę dla 26 pasażerów.
W 1967 roku podjęto
decyzje o przystosowaniu dwóch samolotów Ił-14P do zadań
aerofotogrametrii w celu zastąpienia nimi wysłużonych Li-2F.
Maszyny te zostały adaptowane w warsztatach PLL LOT. W trakcie
przeróbki z lewej strony kadłuba zamontowano półkolistą kopułkę
ze szkła organicznego w miejscu okna kabiny radiotelegrafisty, aby
umieścić celownik nawigatora do namiaru fotografowanego terenu. Z
kabiny pasażerskiej usunięto wszystkie fotele, ustawiając sprzęt
fotograficzny. W spodzie kadłuba wycięto otwór dla obiektywów.
Początkowo samoloty stanowiły własność Państwowego
Przedsiębiorstwa Fotogrametrii, później zostały przekazane do
Przedsiębiorstwa Usług Lotniczych. Polskie lotnictwo wojskowe
otrzymało pierwsze samoloty Ił-14 w 1955 roku. Były one w wersji
dyspozycyjnej jako salonka oraz transportowo-desantowej. Oprócz
samolotów produkcji radzieckiej w wojsku były również egzemplarze
produkcji NRD - VEB Ił-14T, stosowane do wynoszenia skoczków
spadochronowych, transportu ładunków i aerofotogrametrii. Ogółem
wojska lotnicze zakupiły kilkanaście samolotów Ił-14.
Wykorzystywano je do szkolenia spadochroniarzy 6 Pomorskiej Dywizji
Powietrzno-Desantowej, do transportu wojskowego, do lotów służbowych
i kurierskich oraz do szkolenia załóg. Ostatni samolot Ił-14T
wycofano z użycia w 1977 roku.
Przy okazji przybliżenia tego ciekawego samolotu, swoją przygodę z tą maszyna miał kpt. pil. Jacek Denega pilot klucza transportowo-łącznikowego 34 PLM OPK z Babich Dołów. Kpt. Denega w połowie 75 roku został oddelegowany do 2. KOPK w Bydgoszczy gdzie latał w kluczu 3 samolotów IŁ-14. Jeden z 3 samolotów przez około 1,5 miesiąca operował z lotniska w Babich Dołach kiedy na bydgoskim lotnisku przeprowadzano remont drogi startowej. (Samolot na lotnisku Babie Doły miał swoje miejsce w rejonie obecnego portu lotniczego gdzie stały kiedyś samoloty An-2 i śmigłowiec Mi-2). Pozostałe dwa samoloty IŁ-14 były w tym czasie prawdopodobnie we Wrocławiu i Warszawie. Ostatni lot w naszym lotnictwie wojskowym samolot IŁ-14T wykonał w grudniu 1995 roku, kiedy to 13 PLT z Krakowa powracał z przebazowania w Babimoście do Krakowa.
Tekst
Krzysztof Kirschenstein
Zdjęcia
Wacław Hołyś oraz zbiory autora