Kolejną
postacią wartą uczczenia i zagwarantowania pamięci nie tylko na
naszym portalu, jest śp. płk pil. dr Bogusław Budzyński urodzony
1929 roku we wsi Turka pod Lublinem. W 1944 roku, kiedy Lubelszczyzna
została wyzwolona, Bogusław Budzyński miał już 15 lat, był więc
za duży na rozpoczęcie nauki w szkole podstawowej. Ojciec
postanowił wysłać syna do znajomego kolegi - majstra w sąsiedniej
wsi, aby ten wyszkolił go na kołodzieja - stelmacha. W 1946 roku B.
Budzyński rzucił pracę u majstra i wyjechał do Lublina, gdzie
pracował w prywatnym zakładzie stolarskim, chodząc jednocześnie
do szkoły zawodowej. Klasę wstępną i pierwszą zaliczył w ciągu
jednego roku. Będąc w drugiej klasie, zobaczył ogłoszenie o
naborze młodzieży do szkół oficerskich. Wtedy odżyły w nim
dziecięce marzenia o lotnictwie wywołane widokiem toczonych na
polskim niebie walk powietrznych z niemieckim okupantem we wrześniu
1939 roku. Postanowił spróbować szczęścia w zawodzie lotnika i
rozpoczął starania o przyjecie do OSL w Dęblinie, gdzie został
przyjęty 27 września 1948 roku. W lipcu 1951 roku, po trzech latach
nauki w OSL Dęblin, został promowany na stopień podporucznika,
otrzymując tytuł pilota wojskowego. Szkolony był na samolotach
bombowych Pe-2 i UTB-2. Został skierowany do 7 PLB w Malborku na
stanowisko pilota. Wiosną 1952 roku pułk ten został przeniesiony
do Bydgoszczy. Na początku października 1952 roku formowano nowy 35
PLB, do którego przeniesiono Bogusława Budzyńskiego na stanowisko
dowódcy klucza w stopniu kapitana. Jednostka została wtedy
przebazowana do Inowrocławia. Już pod koniec tego samego miesiąca
rozkazem personalnym DWL skierowano por. Budzyńskiego do OSL na
stanowisko pilota - instruktora. Z początkiem 1953 roku por. pil.
Bogusław Budzyński otrzymał pierwszą grupę siedmiu podchorążych
- pilotów do szkolenia na samoloty UTB-2 i UPe-2. W latach 1953-57
wyszkolił 29 podchorążych - pilotów
. W trakcie intensywnego
szkolenia podchorążych w OSL Dęblin por. pil. instr. Bogusław
Budzyński przeżył chwile grozy, kiedy zimą 1954 roku podczas
dziennych lotów wystartował samolotem UTB-2 z dwoma podchorążymi
na wykonanie zadania. Chwilę po starcie na wysokości 50 metrów
nastąpiła potężna detonacja w prawym silniku. Por. Budzyński
błyskawicznie zwiększył obroty lewego silnika i starał się
wznieść wyżej, gdyż przed sobą znajdowały się zabudowania wsi.
Niestety samolot nie był w stanie osiągnąć większego pułapu i
pilot natychmiast postanowił lądować "na brzuchu". Maszyna na
szczęście minęła już zabudowania wsi i wtedy por. Budzyński
szczęśliwie posadził samolot na zamarzniętej ziemi. Pilot oraz
dwaj uczniowie wyszli z tej groźnej opresji z drobnymi
potłuczeniami. W 1957 roku nasz bohater otrzymał stopień kapitana
i propozycję przeniesienia do lotnictwa morskiego na stanowisko
zastępcy dowódcy 15 SELR MW. Tam trafił w lutym 1958 roku. W 1959
roku uzyskał drugą klasę pilota, a w 1960 pierwszą. Tego samego
roku kpt. mar. pil. Bogusław Budzyński wziął udział w defiladzie
powietrznej z okazji XV-lecia MW. W 1961 roku ukończył Wyższy
Kurs Doskonalenia Ogólnego w Centrum szkolenia lotniczego w
Modlinie. W latach 1962-68 ukończył w systemie zaocznym studia
magisterskie na WAP (wydział pedagogiczny o profilu
psychologicznym). W 1963 roku otrzymał stopień komandora
podporucznika. W swojej lotniczej karierze kmdr Budzyński raz
jeszcze przeżył chwile grozy, kiedy 15 czerwca 1966 roku, podczas
lotu z rękawem strzeleckim dla potrzeb artylerii okrętowej, w
wyniku awarii na wysokości 700 metrów nagle wyłączyły się oba
silniki w samolocie Ił-28, który pilotował. Tym razem dzięki
wysokim umiejętnościom i bohaterskiej postawie uratował załogę i
siebie, za co został w specjalnym rozkazie wyróżniony przez
dowódcę Marynarki Wojennej. Wiceadmirał Zdzisław Studziński
wręc
zył bohaterskiemu pilotowi "Złoty Krzyż Zasługi"
przyznany przez Radę Państwa. W marcu 1970 roku kmdr ppor. pil.
Bogusław Budzyński objął stanowisko dowódcy 15 eskadry. W 1971
roku został awansowany na stopień komandora porucznika. We wrześniu
1975 roku zajął 1 miejsce w III Centralnych Taktyczno - Bojowych
Zawodach Rozpoznania Powietrznego w Świdwinie. W październiku 1976
roku Bogusław Budzyński odszedł do Dowództwa Wojsk Lotniczych, a
1977 roku otrzymał mistrzowską klasę pilota w pierwszej grupie
pilotów latających na samolotach bojowych zaraz po jej
wprowadzeniu. Przez 2 lata był też komendantem Centrum Szkolenia
Lotniczego w Lesznie. 30 maja 1990 roku przeszedł do rezerwy w
stopniu pułkownika. Osiadł w rodzinnym mieście żony w Ostrowie
Wlkp.
W okresie 42 lat służby, przez 40 lat nieprzerwanie latał,
uzyskując imponujący, osobisty nalot (na rożnych typach samolotów)
4000 godzin, w tym na samolotach bojowych około 3000 godz.
Odznaczony został licznymi medalami "Za Zasługi dla Obronności
Kraju", Krzyżami Oficerskimi i Kawalerskim Orderu Odrodzenia
Polski, tytułem "Honorowego Zasłużonego Pilota Wojskowego PRL",
Bohatera Służby i Pracy Czasu Pokoju i wieloma innymi medalami oraz
szeregiem dyplomów. Płk pil. dr Bogusław Budzyński zginął
tragicznie, potrącony przez samochód 17 września 2012 roku w
drodze do sklepu. Pochowany z honorami 22 września 2012 roku w
Ostrowie Wielkopolskim.
Cześć Jego Pamięci
Tekst Krzysztof Kirschenstein
zdjęcia zbiory autora