Jak
wszyscy entuzjaści i sympatycy naszego lotnictwa wiedzą, niewiele
jest w naszym kraju lotnisk wojskowych, na których jeszcze nie tak
dawno było tyle różnorodnego sprzętu, od samolotów MiG-21bis,
TS-11 Iskra, An-28, Mi-2, Mi-17 i W3 Anakonda. Dla wszystkich
miłośników i sympatyków lotnictwa Babie Doły to przede wszystkim
wspaniałe lotnisko z uroczym widokiem na morze, które na co dzień
towarzyszy mechanikom, a pilotom już od pierwszych sekund każdego
lotu. 19 lipca 2014 roku nie tylko miłośnicy lotnictwa będą mogli
przybyć na lotnisko Babie Doły gdzie zgodnie z wcześniejszymi
zapowiedziami zostaną przeprowadzone długo oczekiwane obchody
20-lecia powstania Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, na których
to w pokazie dynamicznym zaprezentują się załogi śmigłowców:
Mi-14PŁ, SH-2G i W-3RM Anakonda. Dodatkowo na lotnisku zostaną
wystawione statki powietrzne będące w użyciu MW oraz gościnnie
zaprezentowany zostanie samolot myśliwski MiG-29 i transportowy
C-295 Casa. Dla przyjezdnych będzie to po raz kolejny wspaniała
okazja, aby raz jeszcze zobaczyć to wszystko czym dziś obecnie
dysponuje lotnictwo MW, a sama uroczystość jak sądzę będzie nie
tylko dla sympatyków lotnictwa kolejną okazją do miłych wspomnień
oraz spotkań, które na pewno przyniosą wiele niezapomnianych i
wzruszających chwil. Korzystając z tak wspaniałego jubileuszu
warto przy tej okazji przybliżyć krótką historie powstania
Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Prace nad
wprowadzeniem w lotnictwie MW nowych struktur organizacyjnych
rozpoczęto na początku lat 90-tych. Po przejęciu 1991 roku z WLOP - 34. PLM zaczęto zdawać sobie sprawę, że struktury
samodzielnych pułków i eskadr nie odpowiadają wymogom stawianym
ówczesnym siłom Marynarki Wojennej RP. W związku z tym w
Dowództwie Marynarki Wojennej rozpoczęto intensywne prace studyjne,
mające na celu wypracowanie optymalnego wariantu struktury lotnictwa
w składzie sił MW, powołując w tym celu w 1992 roku grupę
organizacyjno-przygotowawczą pod kierownictwem kmdr. dypl. pil.
Zbigniewa Smolarka. W skład grupy (20 oficerów) wchodzili
specjaliści różnych specjalności, którzy przez okres dwóch lat
zbierali materiały i doświadczenia na podstawie których
przygotowali wariant sformowania struktur mogących sprawnie
funkcjonować w lotnictwie Marynarki Wojennej. W efekcie na mocy
zarządzenia szefa Sztabu Generalnego WP z dnia 27.07.1994 roku i w
ślad za tym - rozkazu dowódcy Marynarki Wojennej RP z dnia
25.08.1994 roku - powołano Brygadę Lotnictwa Marynarki Wojennej.
Dowództwo
Brygady Lotnictwa MW sformowano 31.10.1994 roku
w garnizonie
Gdynia - Babie Doły. Rok 1995 był przełomowym dla lotnictwa
Marynarki Wojennej. Ponownie w tym roku rozpoczęło się
dostosowywanie lotnictwa MW do struktur NATO.
Z
dotychczasowych jednostek lotnictwa MW (pułków i eskadr) wydzielono
dywizjony lotnicze i jednostki zabezpieczenia logistycznego, tj.
bataliony zabezpieczenia.
W wyniku tak przeprowadzonej reorganizacji lotnictwa uzyskano nowoczesną strukturę lotnictwa Marynarki Wojennej, w której rozdzielono część bojową (lotniczą) od elementów zabezpieczenia, co zapewniało lepszą realizację zadań przez jednostki lotnicze i logistyczne. Podobna organizacja, w formie eskadr i baz lotniczych, została też później wprowadzona w WLOP, ale to właśnie lotnictwo Marynarki Wojennej jako pierwsze przyjęło struktury, budowane wg nowej koncepcji zabezpieczenia logistycznego, zgodnej ze standardami NATO.
W ramach Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej powstały:
- 1. Pucki Dywizjon Lotniczy Marynarki Wojennej im. kmdr. por. pil. Edwarda Szystowskiego na lotnisku Gdynia - Babie Doły.
- 2. Darłowski Dywizjon Lotniczy Marynarki Wojennej na lotnisku Darłówek.
-
3. Kaszubski Dywizjon Lotniczy Marynarki Wojennej na lotnisku
Siemirowice.
- 3. Batalion Zabezpieczenia im. kmdr. ppor. inż. Zygmunta Mariana Horyda (Gdynia-Babie Doły).
- 4. Batalion Zabezpieczenia (Darłówek).
- 5. Batalion Zabezpieczenia (Siemirowice).
- 42. Dywizjon Techniczny (Gdynia-Babie Doły).
Wszystkie wymienione jednostki weszły w skład Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Każdy z dywizjonów składał się z dwóch lub trzech eskadr. Formalnie Brygada Lotnictwa Morskiego została sformowana 1. 11. 1994 roku, a podległe jej jednostki jeszcze zimą 1994/1995 roku, jednak zasadniczy proces formowania i przechodzenia na nowe struktury został przeprowadzony w ciągu 1995 roku.
Na dowódcę Brygady Lotnictwa MW Decyzją MON z dnia 05.07.1995 roku wyznaczony został kmdr dypl. pil. Zbigniew Smolarek
W skład formowanych eskadr weszły samoloty i śmigłowce:
- 28 eskadry lotniczej: W-3RM, SH-2G, W-3T, Mi-17, Mi-2, M-28;
- 29 eskadry lotniczej: Mi-14PŁ, Mi-14PS, W-3RM, Mi-2;
- 30 eskadry lotniczej: M-28 B1R BRYZA i M28.
Z
zadań realizowanych przez Brygadę Lotnictwa MW zostały zdjęte
zadania realizowane do tej pory przez wycofane z eksploatacji w 2003
roku poczciwych (ale wciąż dobrze spisujące się) samolotów
myśliwskich Mig-21bis, a zadania wycofanych nieco później
samolotów szkolno-treningowych i rozpoznawczych PZL TS-11 Iskra z jednostki w Siemirowicach przejęły samoloty M-28B1R. Nowym
wyzwaniem zostały objęte zadania realizowane przez śmigłowce
pokładowe SH-2G Kaman, które weszły na uzbrojenie lotnictwa MW w
latach 2002-2003. W wyniku restrukturyzacji lotnictwa morskiego od 1
stycznia 2011 roku przeformowano 43. Bazę Lotniczą i 44. Bazę
Lotniczą, które wchłonęły dotąd istniejące eskadry. Od 7
października 2011 roku do dnia dzisiejszego Brygadą Lotnictwa MW
dowodzi kmdr pil. Tadeusz Drybczewski, który obowiązki przejął od
kmdr. pil. Stanisława Ciołka. Lotnictwo Marynarki Wojennej niemal
zawsze pozostawało nieco w tle lotnictwa uderzeniowego czy obrony
powietrznej i nie da się ukryć, że właśnie to lotnisko na Babich
Dołach położone nieopodal ponad 40 metrowego klifu wciąż
pozostaje prawdziwą bazą Marynarki Wojennej, w której każdego
dnia pełnią, służbę ludzie, dla których prawdziwą pasją jest
latanie. Wypada przy tak pięknym jubileuszu jakim jest 20-lecie
Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej złożyć wszystkim służącym
w tej jednostce serdeczne podziękowania za ich dotychczasową
współpracę, działalność, zaangażowanie, a także za życzliwość
i otwartość dla nas. W imieniu całej redakcji z najwyższym
szacunkiem odnoszę się do waszego profesjonalizmu i zaangażowania
wszystkich żołnierzy służących w szeregach Lotnictwa Marynarki
Wojennej
doceniając poświecenie towarzyszące każdego dnia w
utrzymaniu stałej gotowości do podejmowania najtrudniejszych zadań,
łącząc na koniec najlepsze życzenia zdrowia, radości i
podtrzymywania wciąż serdecznych więzi z naszą redakcją.
Tekst i zdjęcia Krzysztof Kirschenstein, kmdr Mariusz Konarski, Wacław Hołyś, Miłosz Rusiecki oraz Cezary Piotrowski