
Tego typu maszyna to mało spotykany widok na polskich lotniskach. W Gdańsku jest to druga wizyta w historii portu. Pierwsza miała miejsce w 1995 roku, kiedy to Rębiechowo odwiedził KC-135 US Air Force. Częściej Stratotankera zobaczyć można na polskim niebie. Od maja 2010 roku cyklicznie uczestniczy on w ćwiczeniach załóg polskich myśliwców F-16 w tankowaniu w powietrzu.
C-135F jest to francuska odmiana amerykańskiej latającej cysterny KC-135A powstałej w 1954 roku na bazie Boeinga 367-80, późniejszego Boeinga 707 i oblatanej 2 lata później. Litera "F" w nazwie modelu oznacza "France tanker aircraft". Dwanaście Stratotankerów dla Francuskich Sił Powietrznych zostało wyprodukowanych w latach 1963-1964 w zakładach Boeinga w Renton w stanie Washington. W 1984 roku zostały zmodernizowane oraz wyposażone w nowocześniejsze i oszczędniejsze silniki CFM56. Po tej modernizacji samoloty otrzymały oznaczenie C-135FR i w takiej wersji latają do dziś.
Charakterystyka techniczna samolotu :

-Napęd : 4 silniki turbowetylatorowe CFM56
-Rozpiętość : 39,88 m
-Długość : 41,53 m
-Wysokość : 12,70 m
-Masa własna : 44663 kg
-Masa startowa : 146000 kg
-Zapas paliwa : 118000 litrów
-Prędkość max. : 966 km/h
-Prędkość przelotowa : 850 km/h
-Pułap : 15200 m
-Zasięg : 2419 km z 68 t paliwa
-Załoga : 3 osoby (2 pilotów i operator przewodu)
W galerii zdjęcia samolotu goszczącego na gdańskim lotnisku.
Tekst: Michał Franczyk
Fot: Michał Franczyk, Sebastian Lemański, Krzysztof Horn