25
lutego br. minęło 10 lat od pożegnania samolotów TS-11 Iskra w
lotnictwie morskim, a jednocześnie zakończenia ponad 46-letniej
eksploatacji samolotów odrzutowych na lotnisku w Siemirowicach. W
tym dniu podczas uroczystej zbiórki odbył się również pożegnalny
lot tego samolotu, który wykonali: dowódca 30. Eskadry Lotniczej -
kmdr por. pil. Waldemar Kilarski oraz kmdr ppor. pil. Wojciech
Wróbel, dla którego było to również pożegnanie z mundurem.
Niestety po raz kolejny zawiedzeni byli znowu lotnicy, którzy
liczyli na ostatnie loty wzorem tych sprzed miesiąca na lotnisku w
Babich Dołach. Niestety wspaniali wyżsi oficerowie ze sztabu,
którzy zapewne kochali lotnictwo lepiej niż sami piloci,
zdecydowali się na bardziej uroczystą formę pożegnania samolotów,
jaką zapamiętali chyba wszyscy, którzy byli tam obecni. Warto mimo
wszystko dziś raz jeszcze przypomnieć sobie iż przyjście
samolotów TS-11 Iskra do Siemirowic spowodowane było sytuacją,
która zmieniła się na początku lat 90-tych ubiegłego wieku,
kiedy to zapadła decyzja o wycofaniu z eksploatacji samolotó
w
SB-Lim-2A, które były wówczas podstawowym samolotem taktycznego
rozpoznania powietrznego. Personel techniczny został przeszkolony na
samoloty TS-11 Iskra w Technicznej Szkole Wojsk Lotniczych w
Zamościu. Dodatkowo technicy z eskadry technicznej odbyli w Radomiu
praktyki w wykonywaniu obsług okresowych samolotów. W okresie od
stycznia do czerwca 1991 roku do 7. Pułku Lotnictwa Specjalnego
przyjęto z jednostek lotniczych całego kraju łącznie 15 samolotów
TS-11 Iskra z 17, 18, 19 i 20 serii produkcyjnej. Samoloty weszły w
skład 1 eskadry rozpoznawczej. Pierwsze samoloty TS-11 Iskra trafiły
do Siemirowic jeszcze wcześniej, w maju 1977 roku w sile 4 szt.
wersji DF, o nr burtowych 1621, 1622 i 1623 oraz 1 szt. nr 1624,
która zasiliła stan 15. SELR MW. Po wykonaniu niezbędnych obsług
i remontów klika Iskier trafiło do dęblińskiej Szkoły Orląt.
Spośród tej piętnastki po nie długim czasie uszkodzeniu skrzydła
podczas oblotu w dniu 2.06.1992 roku uległa Iskra o nr 1711.
Niestety samolot został wycofany z dalszej eksploatacji, a następnie
sprzedany do USA ( aktualnie w Quiet Thunder Air Racing Llc ). Drugim
utraconym samolotem była Iskra o nr burtowym 1803, na której w dniu
23.02.1998 roku podczas oblotu technicznego po remoncie głównym w
WZ
L-3 Dęblin zginęli dwaj świetni piloci: ppłk pil. Krzysztof
Siek i mjr pil. Andrzej Dziąbowski. W celu zwiększenia możliwości
samolotów Iskra 6 egzemplarzy 19 serii produkcyjnej wyposażono w
radar pogodowy typu RDS-81 oraz GPS. Najpierw był to prosty
odbiornik RS-5000 SHIPMATE, a następnie typowo lotniczy GPS-150.
Samoloty przeszły w tym czasie remonty główne i otrzymały
charakterystyczne malowanie kamuflażowe. Poza początkowym okresem
eksploatacja Iskry odbywała się w zasadzie bezawaryjnie. Były 2
przypadki powrotu samolotów znad morza "bez prądu" po wyjściu
z pracy prądnicy, ale po przejściu cyklu obsług w macierzystej
eskadrze technicz
nej, podobne problemy nie powtórzyły się. Na
początku XXI wieku, po wyposażeniu 2 eskadry 7. PLS w samoloty
An-28 Bryza-1R, przełożeni zadecydowali, że samoloty odrzutowe w
lotnictwie morskim są już zbędne. Zapadła wówczas decyzja o
stopniowym wycofywaniu z eksploatacji samolotu Iskra, która dobrze
służyła lotnictwu morskiemu i pilotom. Piloci oraz personel
techniczny nigdy nie szczędzili jej komplementów. Samoloty, którym
kończyły się resursy płatowców (samoloty 20 serii) bądź
silników, w oczekiwaniu na decyzje o ich dalszym losie były
konserwowane. W ten sposób w 2002 roku wycofano z eksploatacji 10
samolotów, a ostatnie 4 egzemplarze zaplanowano do wycofania w 2003
roku. W ciągu tych 12 lat siemirowickie Iskry nalatały łącznie
ponad 10200 godzin. Z wielkim żalem cały personel lotniczy
jednostki w Siemirowicach spoglądał na świeżo wyremontowane, a
następnie pochowane w schronohangarach samoloty, które czekały na
przekazanie ich do Agencji Mienia Wojskowego. W styczniu 2003 roku
Minister Obrony Narodowej podjął decyzję o przekazaniu samolotów
do WLiOP. Poszczególne samoloty przekazano do:
Nr samolotu,
Jednostka przyjmująca, Data przekazania SP
Nr samolotu | Jednostka przyjmująca | Data przekazania SP |
1802 | 3elt Poznań | 30.01.2003 |
1805 | 3elt Poznań | 30.01.2003 |
1909 | 3elt Poznań | 03.02.2003 |
1910 | 3elt Poznań | 03.02.2003 |
1913 | 3elt Poznań | 05.02.2003 |
1917 | 3elt Poznań | 05.02.2003 |
1919 | 3elt Poznań | 05.02.2003 |
2011 | 1OSzL Dęblin | 12.02.2003 |
2012 | 1OSzL Dęblin | 12.02.2003 |
2013 | 1OSzL Dęblin | 12.02.2003 |
1226 | 3elt Poznań | 06.03.2003* |
1716 | 3elt Poznań | 06.03.2003* |
1722 | 3elt Poznań | 06.03.2003* |
1918 | 3elt Poznań | 06.03.2003* |
*)?
rzut powietrzny 6 marca 2013 roku.
10 samolotów wycofanych z
eksploatacji w 2002 roku rozmontowano i przewieziono na lawetach do
WZL-3 w Dęblinie, gdzie wymieniono ich silniki, wykonano niezbędne
obsługi okresowe i przekazano do 3 elt tam do czasu otrzymania
samolotów F-16 wypełniły lukę po wycofanych z eksploatacji
MiG-21bis. Ostatnie 4 sztuki o nr burtowych 1226, 1716, 1722 i 1918
odleciały z Siemirowic 6 marca 2003 roku. W ten sposób zakończyła
wspaniała epoka samolotów odrzutowych na lęborskiej ziemi.
Niezapomnianą, a jednocześnie bardzo wzruszającą chwilą był
pożegnalny przejazd na lawetach ostatnich Iskier przez osiedle
wojskowe w Siemirowicach. Niejedna łza zakręciła się w oku... A
obecnie? Pomimo nadziei, wyrażanych w okolicznościowych
przemówieniach na pożegnalnej zbiórce i składanych życzeń, ryk
silników odrzutowych nie zagościł do tej pory na siemirowickim
lotnisku, gdzie wśród wrzosowisk hula kaszubski wiatr i tylko
czasem można usłyszeć warkot śmigieł samolotu An-28
Bryza.
Tekst Krzysztof Kozak i Krzysztof Kirschenstein
Zdjęcia
Cezary Piotrowski