W ciągu ostatnich dwóch tygodn

i mieszkańcy Gdańska i okolic mogli zobaczyć latający nisko i powoli nad nimi śmigłowiec. Był to Hughes 369D Heliwestu użytkowany do tego celu przez firmę Visimind wynajętą przez Biuro Rozwoju Miasta Gdańska do sfotografowania gminy z powietrza w celu wykonania ortofotomapy terenu. Załoga śmigłowca składa się z dwóch osób - pilota i operatora sprzętu rejestrującego. Śmigłowiec poruszał się po wyznaczonych trasach na wysokości 300 m z prędkością 80 km/h, spalając przy tym 100 litrów paliwa na godzinę. Zamontowane pod śmigłowcem sześć kamer wykonuje 4 zdjęcia na sekundę. Rejestratory zamontowane są w następujący sposób: dwie dające obraz stereograficzny, jedna bezpośrednio w dół, a trzy pod kątem. Śmigłowiec wyposażony jest także w wysokiej rozdzielczości skaner laserowy potrafiący zeskanować nawet 100 tys. punktów na sekundę, dając tym samym podstawę do utworzenia trójwymiarowego obrazu przestrzeni miejskiej. Cała operacja odbywała się we współpracy z geodetami , którzy na ziemi dokonywali szczegółowych pomiarów weryfikacyjnych. Zebrane zdjęcia są najwyższej jakości; jeden piksel odpowiada 10 cm w terenie. Całą operacją zajmowali się specjaliści z firmy Visimind.

Hughes 369D, którego mieliśmy okazję oglądać, to jedna z wersji popularnego, amerykańskiego śmigłowca rodziny MD 500. Jest z powodzeniem używany do celów wojskowych i jako śmigłowiec cywilny, a dzięki swojej stabilności i sterowności także do zadań specjalnych, jak chociażby wycinka drzew, fotografowanie terenu czy prace badawcze na morzu. Jego załoga składa się z pilota i, w zależności od konfiguracji, jednego do czterech pasażerów. Osiągający długość 9,4 metra Hughies 369D to wersja komercyjna z 1976 roku wyposażona w silnik Alison 250-C20B osiągający moc 420 KM. Jest w stanie przelecieć ok. 600 km z prędkością przelotową 250 km/h, zużywając przy tym 100 litrów paliwa na godzinę. Prędkość maksymalna to 282 km/h.
Tekst i zdjęcia Michał Franczyk