23 stycznia 2008 roku o godzinie 19:07 samolot Casa C-295M o numerze 019 podczas podejścia do lądowania na lotnisku 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu rozbił się 800 metrów przed progiem pasa startowego.
W wyniku katastrofy zginęło 20 osób : 16 pasażerów i 4 członków załogi. Samolot rozwoził oficerów Sił Powietrznych z konferencji poświęconej bezpieczeństwu lotów.
Jak później ustaliła Komisja Badań Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego przyczyna katastrofy był splot wielu błędów i okoliczności, które przyczyniły się do zaistniałej sytuacji. Do najważniejszych komisja zaliczyła : niewłaściwy dobór załogi, niekorzystne warunki atmosferyczne panujące na lotnisku, brak obserwacji wskazań radiowysokościomierza podczas podejść do lądowania i błędna interpretacja wskazań wysokościomierzy, nadmierny przechył samolotu na niskiej wysokości, w wyniku czego spadek siły nośnej samolotu i utrata kierunku doprowadziły do zderzenia z ziemią. System nawigacyjny, w który samolot był wyposażony nie mógł być użyty, ponieważ nie działał on na tym lotnisku.
Dziś przy pomniku upamiętniającym ofiary katastrofy odbywają się uroczystości rocznicowe z udziałem rodzin, kolegów ofiar a także przedstawicieli MON i Sił Zbrojnych. Uroczystosci odbywają się także w Warszawie przed Pomnikiem Lotników Polskich na Polu Mokotowskim, gdzie wieniec złożył minister obrony narodowej Tomasz Siemoniak.
W katastrofie śmierć ponieśli :
1. sierż. Janusz Adamczyk - technik pokładowy, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego
2. gen. bryg. pil. Andrzej Andrzejewski - dowódca 1. Brygady Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
3. ppłk pil. Zdzisław Cieślik - szef szkolenia, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
4. mjr Piotr Firlinger - szef sekcji techniki lotniczej, 21. Bazy Lotniczej w Świdwinie
5. mjr pil. Jarosław Haładus - szef sekcji techniki lotniczej, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego
6. mjr pil. Grzegorz Jułga - dowódca klucza technicznego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego
7. ppłk Zbigniew Książek - zastępca dowódcy 22. Bazy Lotniczej w Malborku
8. por. pil. Robert Kuźma starszy instruktor, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego
9. płk pil. Dariusz Maciąg - dowódca 21. Bazy Lotniczej w Świdwinie
10. mjr pil. Robert Maj - szef sekcji, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
11. ppłk pil. Wojciech Maniewski - dowódca 40. Eskadry Lotnictwa Taktyczego w Świdwinie
12. ppłk Dariusz Pawlak - szef sekcji techniki lotniczej, 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu
13. płk pil. Jerzy Piłat - dowódca 12. Bazy Lotniczej w Mirosławcu
14. mjr Krzysztof Smołucha - specjalista, Oddział Operacyjny A3 Dowództwa Sił Powietrznych
15. por. pil. Michał Smyczyński - starszy pilot, 13. Eskadra Lotnictwa Transportowego
16. kpt. Grzegorz Stepaniuk - szef sekcji techniki lotniczej, 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
17. kpt. Karol Szmigiel - dowódca klucza technicznego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego
18. mjr Mirosław Wilczyński - szef sekcji techniki lotniczej, 1. Brygada Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
19. kpt. pil. Paweł Zdunek - dowódca klucza Lotniczego, 8. Eskadra Lotnictwa Taktycznego
20. kpt. pil. Leszek Ziemski - inspektor bezpieczeństwa lotów, szef sekcji, 40. Eskadra Lotnictwa Taktycznego w Świdwinie
Cześć Ich Pamięci !!!