![](http://galeria.aviateam.pl/photos/2011-02-21/592_300px.jpg)
W dniu 22.09.2010r na lotnisku 33.BLotTr w Powidzu odbyło się uroczyste przekazanie przez firmę Skanska S.A. największego w Siłach Powietrznych hangaru. Uroczystości rozpoczęła się od meldunku jaki złożył Dowódca 3.Skrzydła Lotnictwa Transportowego gen. bryg. pil. Tadeusz Mikutel Szefowi Sztabu Generalnego gen. Mieczysławowi Cieniuchowi.
Wśród zaproszonych gości min. byli:
Szef SG WP - generał Mieczysław Cieniuch,
Dowódca SP - gen. broni pil. Lech Majewski,
Prezes Zarządu Skanska S.A. Krzysztof Andrulewicz,
Attache USAF - Col. Mary Peterson,
dowódcy współpracujących jednostek wojskowych oraz przedstawiciele władz samorządowych regionu.
W trakcie uroczystości Prezes Zarządu Skanska S.A. Krzysztof Andrulewicz wręczył Dowódcy 33.BLotTr płk dypl. pil. Maciejowi Trelce symboliczny klucz do
![](http://galeria.aviateam.pl/photos/2011-02-21/590_300px.jpg)
hangaru. Poświęcenia nowo oddanego hangaru dokonali: ks. ppłk Mariusz Stolarczyk kapelan Powidzkiej Bazy oraz ks. kpt. Tadeusz Jelinek z Ewangelickiego Duszpasterstwa Wojskowego. Następnie odbyła się defilada pododdziałów 33. Bazy Lotnictwa Transportowego po której zaproszeni goście udali się do nowo otwartego hangaru w celu dokonania okolicznościowych wpisów w Księdze Pamiątkowej. Następnie Szef SG wraz z najwyższymi rangą oficerami udał się na zwiedzanie hangaru.
Hangar spełnia wszystkie wymogi i standardy NATO, nowy, świetnie wyposażony z dwoma stanowiskami do obsługi samolotów C-130. Równolegle oddano do eksploatacji znajduje się obok hangar typu lekkiego dla samolotu C-130. To jedyny tak duży hangar wojskowy w Polsce. Wymiary jego hali są imponujące płaszczyzna wynosi 62 x 66 m.
Hangar pomieści Boeinga 767-200 ER lub dwa Herculesy C-130. Duże wrażenie robi także wielkogabarytowa brama wjazdowa dla samolotów. Jej wysokość wynosi 17 m, a szerokość 65 m.
W hali odbywać się będą naprawy samolotów transportowych, bieżąca obsługa, mycie, wymiana śmigieł i silników. Aby ułatwić obsługę serwisową, hangar wyposażono w suwnicę poruszającą się na 5 wózkach jezdnych podwieszonych do konstrukcji dachu. W ramach zadania wykonano również m.in. warsztat sprzętu wysokościowego wraz z 16-metrową wieżą do suszenia spadochronów, a także część techniczną i socjalno-biurową. Pomieszczenia hangaru wyposażono w sprzęt biurowy, komputerowy, warsztatowy oraz urządzenia do serwisu samolotów.
tekst: Marek Purat