Jeśli
będziecie na Dolnym Śląsku w okolicach Świdnicy - miasta, w którym
wychowywał się Manfred von Richthofen as lotnictwa I Wojny Światowej,
słynny Czerwony Baron to koniecznie zajrzyjcie do pobliskiego Witoszowa
Dolnego (trasa Świdnica-Wałbrzych). W Witoszowie znajduje się urokliwie
położone Muzeum Broni i Militariów założone przez Pana Stanisława
Gabrysia w 1999r.
Napiszę kilka słów o eksponatach stricte lotniczych czyli samolotach znajdujących się w kolekcji muzeum:
I-22 Iryda
To jeden z 8 latających egzemplarzy szkolno-bojowego samolotu. Łącznie na taśmie produkcyjnej znalazło się 19 samolotów tego typu jednakże nie wszystkie zostały dokończone. Egzemplarz 302 trafił do Witoszowa z bazy magazynowej w Kutnie. Iryda miała być przyszłością wojskowego lotnictwa szkolnego i miała w założeniu zastąpić wysłużone samoloty typu TS-11 Iskra. Tak się jednak nie stało. Powodów tak technicznych jak i politycznych nie będę tu wymieniał bo każdy z Was znajdzie sobie to wszystko w internecie.
Więcej o Irydzie >>>Część 1<<< i >>>Część 2<<<
Rozpiętość: 9m
Długość: 13.22m
Wysokość: 4.3m
Powierzchnia nośna: 19.92m2
Masa własna/użyteczna: 4600/6900kg
Prędkość max/min : 834/246km/h
Prędkość wznoszenia: 25m/s
Pułap praktyczny: 11000m
Zasięg: 1820km
TS-11 Iskra
Samolot znajdujący się w kolekcji muzeum nosi charakterystyczne malowanie. Po nim możemy się dowiedzieć, że oprócz regularnej służby w jednostkach lotniczych maszyna była eksploatowana również w zespole pokazowym "Biało-Czerwone Iskry", numer burtowy 2. Numer jaki nosiła zanim trafiła do zespołu pokazowego to składowa numeru seryjnego czyli 726. Jest to wersja TS-11 bis-B.
Rozpiętość: 10.06m
Długość: 11.15m
Wysokość: 3.50m
Powierzchnia nośna: 17.5m2
Masa własna/użyteczna: 4600/6900kg
Prędkość max/min : 720/140km/h
Prędkość wznoszenia: 14/8m/s
Pułap praktyczny: 11000m
Zasięg: 1250km
MiG-21bis
Egzemplarz znajdujący się w Witoszowie wywodzi się z 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Siły Powietrzne eksploatowały ten typ samolotu od początku lat 80tych i była to zarazem ostatnia, najnowsza wersja (MiG-21bis) jaka weszła na wyposażenie jednostek lotniczych naszego kraju. Samoloty tego typu wycofano z jednostek w 2003r. (koniec grudnia - zakończenie dyżuru bojowego) . Ostatni lot samolotu MiG-21 odbył się 19 grudnia 2003r. w Malborku. W tym dniu samolot MiG-21UM nr boczny 9323 pilotowali gen.Rajchel i gen.Gardas.
Rozpiętość: 7.15m
Długość: 14.10m
Wysokość: 4.25m
Powierzchnia nośna: 23m2
Masa własna/maksymalna: 5843/10400kg
Prędkość max: 2175km/h
Prędkość wznoszenia: 225m/s
Pułap praktyczny: 17500m
Zasięg: 1900km
Su-22M4
Su-22 możemy ciągle oglądać na polskim niebie. Maszyny stacjonują w 21 Bazie Lotniczej w Świdwinie (woj.Zachodniopomorskie). W te samoloty wyposażone były 4 pułki z Powidza,Piły, Mirosławca i Świdwina. Maszyny te wyparły samoloty Su-20. Zasadniczo służą obecnie do zadań bombowych oraz rozpoznawczych. Oprócz Polski ten typ statku powietrznego eksploatują jeszcze Angola,Syria,Wietnam i Jemen. Su-22 produkowany był do roku 1990 a na stan polskich jednostek bojowych wszedł w połowie lat 80tych. Połowę tych samolotów wycofano z użytku w latach 1999-2005.
Rozpiętość: 10.025m (skrzydła złożone); 13.68 (skrzydła rozłożone)
Długość: 19.02m
Wysokość: 5.12m
Powierzchnia nośna: 34.15m2-38.49m2
Masa własna/maksymalna: 10640/19500kg
Prędkość max: 2230km/h
Prędkość wznoszenia: 230m/s
Pułap praktyczny: 15200m
Zasięg max: 2550km
Fokker DR.I
Rozpiętość: 7.19m
Długość: 5.77m
Wysokość: 2.95m
Powierzchnia nośna: 18.7m2
Masa własna/maksymalna: 406/586kg
Prędkość max: 165km/h
Prędkość wznoszenia: 5.7m/s
Pułap praktyczny: 6000m
Zasięg: 300km
tekst i zdjęcia: Krzysztof Godlewski
Napiszę kilka słów o eksponatach stricte lotniczych czyli samolotach znajdujących się w kolekcji muzeum:
I-22 Iryda
To jeden z 8 latających egzemplarzy szkolno-bojowego samolotu. Łącznie na taśmie produkcyjnej znalazło się 19 samolotów tego typu jednakże nie wszystkie zostały dokończone. Egzemplarz 302 trafił do Witoszowa z bazy magazynowej w Kutnie. Iryda miała być przyszłością wojskowego lotnictwa szkolnego i miała w założeniu zastąpić wysłużone samoloty typu TS-11 Iskra. Tak się jednak nie stało. Powodów tak technicznych jak i politycznych nie będę tu wymieniał bo każdy z Was znajdzie sobie to wszystko w internecie.
Więcej o Irydzie >>>Część 1<<< i >>>Część 2<<<
Rozpiętość: 9m
Długość: 13.22m
Wysokość: 4.3m
Powierzchnia nośna: 19.92m2
Masa własna/użyteczna: 4600/6900kg
Prędkość max/min : 834/246km/h
Prędkość wznoszenia: 25m/s
Pułap praktyczny: 11000m
Zasięg: 1820km
TS-11 Iskra
Samolot znajdujący się w kolekcji muzeum nosi charakterystyczne malowanie. Po nim możemy się dowiedzieć, że oprócz regularnej służby w jednostkach lotniczych maszyna była eksploatowana również w zespole pokazowym "Biało-Czerwone Iskry", numer burtowy 2. Numer jaki nosiła zanim trafiła do zespołu pokazowego to składowa numeru seryjnego czyli 726. Jest to wersja TS-11 bis-B.
Rozpiętość: 10.06m
Długość: 11.15m
Wysokość: 3.50m
Powierzchnia nośna: 17.5m2
Masa własna/użyteczna: 4600/6900kg
Prędkość max/min : 720/140km/h
Prędkość wznoszenia: 14/8m/s
Pułap praktyczny: 11000m
Zasięg: 1250km
MiG-21bis
Egzemplarz znajdujący się w Witoszowie wywodzi się z 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego. Siły Powietrzne eksploatowały ten typ samolotu od początku lat 80tych i była to zarazem ostatnia, najnowsza wersja (MiG-21bis) jaka weszła na wyposażenie jednostek lotniczych naszego kraju. Samoloty tego typu wycofano z jednostek w 2003r. (koniec grudnia - zakończenie dyżuru bojowego) . Ostatni lot samolotu MiG-21 odbył się 19 grudnia 2003r. w Malborku. W tym dniu samolot MiG-21UM nr boczny 9323 pilotowali gen.Rajchel i gen.Gardas.
Rozpiętość: 7.15m
Długość: 14.10m
Wysokość: 4.25m
Powierzchnia nośna: 23m2
Masa własna/maksymalna: 5843/10400kg
Prędkość max: 2175km/h
Prędkość wznoszenia: 225m/s
Pułap praktyczny: 17500m
Zasięg: 1900km
Su-22M4
Su-22 możemy ciągle oglądać na polskim niebie. Maszyny stacjonują w 21 Bazie Lotniczej w Świdwinie (woj.Zachodniopomorskie). W te samoloty wyposażone były 4 pułki z Powidza,Piły, Mirosławca i Świdwina. Maszyny te wyparły samoloty Su-20. Zasadniczo służą obecnie do zadań bombowych oraz rozpoznawczych. Oprócz Polski ten typ statku powietrznego eksploatują jeszcze Angola,Syria,Wietnam i Jemen. Su-22 produkowany był do roku 1990 a na stan polskich jednostek bojowych wszedł w połowie lat 80tych. Połowę tych samolotów wycofano z użytku w latach 1999-2005.
Rozpiętość: 10.025m (skrzydła złożone); 13.68 (skrzydła rozłożone)
Długość: 19.02m
Wysokość: 5.12m
Powierzchnia nośna: 34.15m2-38.49m2
Masa własna/maksymalna: 10640/19500kg
Prędkość max: 2230km/h
Prędkość wznoszenia: 230m/s
Pułap praktyczny: 15200m
Zasięg max: 2550km
Fokker DR.I
Jako ostatni w tej kolekcji pozostał do opisania samolot najstarszy. Niemiecki trójpłatowiec z okresu I Wojny Światowej na którym to wspomniany we wstępie As przestworzy Czerwony Baron święcił swoje największe sukcesy. DR.I był wolnonośnym trójpłatem krytym płótnem o doskonałych właściwościach manewrowych i bardzo dobrym wznoszeniu. Ilość płatów niestety negatywnie odbiła się na osiąganej prędkości. Przy stosowanym w ów czas silniku o mocy 110KM samolot rozwijał maksymalnie 165km/h. Nie nadawał się do pościgów za innymi samolotami. Nie znalazł on również rozwinięcia konstrukcji, w późniejszych modelach zrezygnowano z trzeciego płata. Wyprodukowano łącznie 320 egzemplarzy. Uzbrojenie strzeleckie stanowiły 2 karabiny maszynowe strzelające przez śmigło.
Rozpiętość: 7.19m
Długość: 5.77m
Wysokość: 2.95m
Powierzchnia nośna: 18.7m2
Masa własna/maksymalna: 406/586kg
Prędkość max: 165km/h
Prędkość wznoszenia: 5.7m/s
Pułap praktyczny: 6000m
Zasięg: 300km
tekst i zdjęcia: Krzysztof Godlewski