Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Lotnicze Pogotowie Ratunkowe - podsumowanie 2011 roku

Kategoria: Lotnictwo cywilne Utworzony: 2012-01-06 Autor: Franczyk Michał

Rok 2011 to rok zakończenia projektu wymiany floty śmigłowców we wszystkich bazach Lotniczego Pogotowia Ratunkowego.

Statystyka:

Nowe śmigłowce Eurocopter EC 135 dały naszej jednostce większe możliwości operacyjne. Najlepiej świadczy o tym rekordowa liczba zrealizowanych misji.
W 2011 roku śmigłowce Lotniczego Pogotowia Ratunkowego wykonały łącznie 8833 loty, w tym 6974 do wypadków i nagłych zachorowań i 1859 transportów międzyszpitalnych. Nasze załogi śmigłowcowe spędziły w powietrzu 6569 godzin, ratując ludzkie życie i zdrowie. Dodatkowe 1644 godziny przypadły na szkolenia i doskonalenie swoich umiejętności.
Poza transportami międzyszpitalnymi najczęstszym powodem wezwań śmigłowca ratunkowego była potrzeba pomocy poszkodowanym w wypadkach komunikacyjnych (1732). Nasi pacjenci to często osoby z zawałem mięśnia sercowego (925), udarem (683), osoby nieprzytomne (681), po upadku z wysokości, w stanie nagłego zatrzymania krążenia, oparzeni, z amputacjami.
Rekord dla wszystkich naszych załóg HEMS to wykonanie 50 akcji ratunkowych w ciągu jednego dnia, natomiast poszczególne załogi wykonały maksymalnie
7 lotów w ciągu jednego dyżuru. W ubiegłym roku najwięcej, bo 845 misji, zrealizowały załogi HEMS Warszawa, druga pod tym względem była baza w Szczecinie (744 misje).
Dwa samoloty Piaggio stacjonujące w bazie Samolotowego Zespołu Transportowego zrealizowały w minionym roku łącznie 653 loty.

Loty nocne:

Po upływie niespełna półtora roku od wprowadzenia do służby pierwszego śmigłowca Eurocopter warszawska baza zaczęła pełnić dyżur w porze nocnej od kwietnia do godziny 23, a od lipca całą dobę. Po zmroku do godziny 23 dyżurują również ratownicy z Gdańska (od 8 sierpnia) i Wrocławia (od 5 września). W ubiegłym roku zrealizowano 1456 lotów po zachodzie słońca, w tym 542 loty ratunkowe i 914 lotów szkolnych, przebazowań itp.
Na potrzeby nocnych lotów w całej Polsce wyznaczono już niemal 1000 miejsc gminnych, gdzie przy zabezpieczeniu przez strażaków możliwe jest lądowanie śmigłowca po zachodzie słońca. W 2011 roku przeszkolono 12 tysięcy strażaków ratowników z zabezpieczania miejsca do lądowania śmigłowca ratunkowego.

Inwestycje:

Rok 2011 w Lotniczym Pogotowiu Ratunkowym upłynął pod znakiem inwestycji. Udało się podpisać umowy z wykonawcami i rozpocząć prace budowlane w siedmiu lokalizacjach z pierwszego etapu projektu "Budowa i remont oraz doposażenie baz Lotniczego Pogotowia Ratunkowego" (bazy HEMS w: Łodzi, Suwałkach, Sanoku, Białymstoku, Poznaniu, Zielonej Górze oraz Stacja Obsługi Technicznej w Szczecinie-Goleniowie).

Lądowiska przyszpitalne:

W 2011 roku w Urzędzie Lotnictwa Cywilnego zarejestrowano 25 profesjonalnych lądowisk sanitarnych. Biorąc pod uwagę, że na koniec roku 2010 było ich zaledwie 19, można tu mówić o dużym zaangażowaniu szpitali w poprawę systemu ratownictwa medycznego poprzez umożliwienie jeszcze szybszego dotarcia pacjentów bezpośrednio do szpitalnego oddziału ratunkowego.

Justyna Sochacka
Rzecznik prasowy
SP ZOZ Lotnicze Pogotowie Ratunkowe


52
43