Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

ILA 2010 - Berlin Schoenefeld

Kategoria: Lotnictwo cywilne Utworzony: 2010-06-13 Autor: Godlewski Krzysztof

Tegoroczne targi lotnicze w Berlinie przyciągnęły ponad 1153 wystawców z 47 krajów. Przypomnę że pierwsze targi odbyły się dokładnie 100 lat temu. Stoiska firm związanych z branżą lotniczą zajmowały powierzchnię blisko 5000m kwadratowych. 8-9 czerwca były zarezerwowanie dla kupujących, w  tych dniach odbywały się liczne spotkania i konferencje. Swoje najnowsze osiągnięcia prezentowały takie firmy jak EADS, Airbus,Lockheed-Martin czy Agusta-Westland.

Premierę na tegorocznej wystawie miał najnowszy samolot transportowy Airbus A400. Jeden z dwóch obecnie wybudowanych egzemplarzy zaprezentował się w powietrzu 9 czerwca. Niewątpliwie największą atrakcją prezentowaną przez firmę Airbus był ich obecnie flagowy model największego samolotu na świecie A380. W pierwszym dniu imprezy można było podziwiać aż 2 egzemplarze tego samolotu. Jeden z nich pojawił się w barwach narodowego przewoźnika Niemiec - Lufthansy zaś druga maszyna tego samego typu przybyła na wystawę w barwach lini Emirates.

Na wystawie statycznej najokazalej zaprezentowali się Amerykanie. U.S. Air Force wystawili największe samoloty jakie obecnie eksploatują - C5 Galaxy, C17 Globemaster oraz C130 Hercules. Niewątpliwą atrakcją były także samoloty bombowe B1 oraz B52. Wśród wielu małych samolotów komunikacyjnych znalazło się także polskie stanowisko prezentujące samolot AT-3.Kolejnym rodzimym akcentem było stoisko WSK Świdnik i prezentacja śmigłowca wielozadaniowego SW-4 "Puszczyk" w barwach Sił Powietrznych RP. W heli center dostrzegliśmy również najnowszy śmigłowiec eksploatowany prze Lotnicze Pogotowie Ratunkowe ? Eurocopter EC135. Na targach nie mogło zabraknąć samolotów myśliwskich. Wystawa statyczna tych maszyn obejmowała około 1/5 ogólnego terenu wystawy statków powietrznych. Zobaczyć mogliśmy między innymi samolot myśliwski Eurofighter,F-18 Hornet, Mirage 2000, Jas-39 Grippen, F-5 Tiger, Panavia Tornado czy F-4 Phantom.

Wyraźnie brakowało akcentu wschodniego z samolotami takimi jak Su-35 czy MiG-29. Silną grupę tworzyły również samoloty zabytkowe. Zaczynając od największych warto wymienić DC-3,DC-6,Li-2 czy słynne Junkersy Ju-52. Ramię w ramię stanęły obok siebie Messerschmitty, Mustangi oraz słynne Hawker Sea Fury czy North American T-6.Mocną grupę w dziedzinie zabytków prezentował Red Bull Team. Lockheed P-38 Lightning,DC-6 dały odlotowy pokaz w powietrzu.

Odbiegając nieco od samej tematyki lotniczej warto opisać doskonała organizację imprezy. Parking oddalony około 4km od lotniska z dojazdem z wielu stron bez żadnych korków. Bezpośrednio z parkingu pod same bramy wejściowe dowoziły darmowe autobusy. Odwiedzający wystawę jadący od strony miasta mogli korzystać ze specjalnie podstawionych bezpłatnych pociągów oraz szerokiej sieci Schuttlebusów. Na terenie wystawy darmowe napoje uzupełniające elektrolity dla każdego odwiedzającego targi, komunikaty w wielu językach oraz dosłownie na każdym kroku osoby odpowiedzialne za informacje dla zwiedzających. Impreza zakończyła się w niedzielę 13 czerwca. Jako ciekawostkę należy odnotować fakt przekazania jedynemu zespołowi akrobacyjnemu, który wystąpił na berlińskim niebie Patrouille Suisse kawałka muru berlińskiego. Szwajcarska grupa prezentowała pilotaż grupowy i indywidualny na samolotach F-105. To ostanie targi lotnicze zorganizowane na lotnisku Berlin Schoenefeld.

W związku z budową  lotniska BBI od roku 2012 targi ILA będą musiały przenieść się do nowego miejsca. Teren w dzielnicy Selchow, który znajduje się na południowy zachód od lotniska Schoenefeld jest rozwijany na ten cel. Miejmy nadzieję że nowa dyslokacja będzie równie korzystna jak ta dotychczasowa.

tekst:Krzysztof Godlewski
55
66