
Na lotnisko w Kornem zaproszeni goście przybyli zarówno drogą lądową, jak i swoimi wiatrakowcami czy samolotami głównie z Pomorza i okolic. Mogliśmy zobaczyć między innymi wiatrakowce: Carpenterie Pagotto BrakoGyro o numerach A21BRA należący do Dariusza Jankowskiego (organizatora imprezy) oraz dwie maszyny Celier Xenon. Pierwszą o numerach SP-XENG na zlot przyleciał Marian Smolarski, drugą o numerach SP-XENB Marian Odejewski.
Pierwszego dnia po powitaniu gości, wspólnych rozmowach i wymianach doświadczeń załogi tych wspaniałych maszyn wyruszyły nimi do Borska, gdzie na byłym lotnisku wojskowym wykonali lądowania i starty na asfaltowym pasie startowym oraz kilka niskich przelotów. Nie ukrywam, że dla naszej ekipy był to jeden z najciekawszych programów imprezy, ponieważ owe wiatrakowce ożywiły na moment dobrze zachowane, zlokalizowane w lesie lotnisko, gdzie na co dzień niewiele się dzieje.

Z Borska wiatrakowce wróciły do Kornego, gdzie wieczorem odbyła się impreza integracyjna, podczas której zawiązało się kilka nowych znajomości. Drugi dzień zlotu to przede wszystkim spotkania z konstruktorami wiatrakowców, sympatykami, wymiany doświadczeń, wspólne loty oraz pomysły i propozycje na przyszłość.
My życzymy Dariuszowi Jankowskiemu oraz wszystkim właścicielom i sympatykom wiatrakowców, aby każde następne tego typu spotkanie cieszyło się coraz większym powodzeniem i aby wiele więcej maszyn gościło na kolejnych zlotach. Nam impreza od pojawienia się pomysłu Dariusza Jankowskiego po jego realizację przypadła do gustu i z zainteresowaniem będziemy czekali na kolejną edycję.
BrakoGyro to włoski, dwumiejscowy wiatrakowiec z podwójnym sterowaniem, którego rama wykonana jest z podwójnie wzmocnionej stali nierdzewnej, a obudowa i ogon z włókna węglowego i kompozytów. Do jego napędu zastosowano silnik z oprzyrządowaniem firmy Rotax, głowicę i wirnik Averso oraz śmigło z włókna węglowego DUC. Strona BrakoGyro

Dane techniczne:
- waga wiatrakowca: 265 kg
- waga dopuszczalna: 450 kg
- prędkość maksymalna:195 km/h
- prędkość przelotowa:150 km/h
- prędkość ekonomiczna:110-120 km/h
- prędkość minimalna: 30 km/h
- odległość startu: 20-70 m
- odległość lądowania: 5-20 m
Xenon to dwumiejscowy wiatrakowiec, którego konstrukcja wywodzi się z Francji, ale od 2007 roku lat jest produkowany w Polsce przez firmę Celier Aviation. Rama wykonana jest na zasadzie klatki bezpieczeństwa, a kabina jest zakryta materiałami wykonanymi z polimerów. Sercem Xenona są również silniki austriackiej formy Rotax w trzech odmianach w zależności od mocy do odpowiedniej wersji maszyny, natomiast śmigło to Kaspar 3BL-VP. Firma Celier Aviation jako pierwsza na świece zbudowała na bazie Xenona wiatrakowiec trzyosobowy oznaczony jako Xenon XL. Strona Celier Aviation
Dane techniczne

- masa własna: 275 kg
- max. masa startowa: 450-560 kg
- prędkość maksymalna: 175 km/h
- prędkość przelotowa: 130 km/h
- prędkość minimalna: 65 km/h
- długość startu: 50-100m
- długość lądowania: 10m
- zasięg max.: 550 km
W galerii prezentujemy zdjęcia z Kornego oraz z lotniska w Borsku.
Tekst Michał Franczyk
Fot.: Michał Franczyk, Krzysztof Godlewski, Jarosław Kania, Sebastian Lemański.