
Załogi jedenastu samolotów Aermacchi MB339 PAN, pomalowanych charakterystycznie w barwy swojego kraju, zatrzymały się na postój w Gdyni w drodze do i z Finlandii, gdzie dały pokaz podczas International Air Show w Oulu. Lotnisko w Babich Dołach leży mniej więcej pośrodku trasy z macierzystej bazy zespołu w Rivolto do miejsca docelowego i jak się okazało, było najdogodniejszym dla Włochów miejscem na uzupełnienie paliwa, odpoczynek w podróży i zaspokojenie głodu.
Wizyta ta była bardzo ciekawym i rzadkim wydarzeniem nie tylko dla nas, miłośników lotnictwa, ale i dla personelu gdyńskiej bazy, gdyż takiej ilości samolotów odrzutowych jednocześnie na płycie postojowej lotniska nie widziano tu od czasów stacjonowania Migów-21. Dla nas była to też okazja do zaobserwowania ciekawych i zdyscyplinowanych procedur i zwyczajów wśród załóg włoskich samolotów podczas przygotowywania siebie i maszyn do lotu, czego nie widzieliśmy do tej pory na innych lotniskach. Za możliwość uczestniczenia w tym wydarzeniu dziękujemy zaprzyjaźnionej z nami 43 Bazie Lotnictwa Morskiego oraz Brygadzie Lotnictwa MW.

Oficjalny zespół akrobatyczny Włoskich Sił Powietrznych Frecce Tricolori (Trójkolorowe Strzały) powstał w 1961 roku, zastępując kilka mniejszych grup akrobacyjnych. Oficjalna nazwa zespołu to 313° Gruppo Addestramento Acrobatico, Pattuglia Acrobatica Nazionale (PAN) Frecce Tricolori. Przez pierwsze dwa lata piloci latali na amerykańskich samolotach Canadair F-86E. W 1963 roku przesiedli się na maszyny rodzimej produkcji Fiat G.91 PAN, na których dawali pokazy aż do końca roku 1981. Od 1982 roku na wyposażeniu zespołu są do dziś samoloty Aermacchi MB339 w wersji PAN, które w 2017 roku mają zostać zastąpione przez Aermacchi M-345 HET. Aktualnie zespół używa kilkunastu maszyn MB339, dając pokaz na dziesięciu (9 + solista)
Zespół w swojej karierze może

Kilka danych technicznych samolotu Aermacchi MB339:
Data oblotu - 12 sierpnia 1976
Lata produkcji - od 1978

Wyprodukowane egzemplarze - ponad 219
Napęd - silnik turboodrzutowy Rolls-Royce Viper 632-43
Ciąg - 17,8 kN
Rozpiętość - 11,22 m
Długość - 11,24 m
Wysokość - 3,9 m
Powierzchnia nośna - 19,3 mkw
Masa Własna - 3414 kg
Masa Startowa - 6350 kg
Prędkość maks. - 920 km/h
Prędkość wznoszenia - 35 m/s
Pułap - 14 600 m
Zasięg - 1759 km
Zapraszamy do obszernej galerii zdjęć z wizyty zespołu na gdyńskim lotnisku.
Tekst: Michał Franczyk
Foto: Michał Franczyk, Krzysztof Godlewski