![](http://galeria.aviateam.pl/photos/2011-02-19/381_300px.jpg)
![](http://galeria.aviateam.pl/photos/2011-02-18/274_300px.jpg)
To jednak nie wszystko podkreśla dalej. Wprowadzenie nowego typu samolotów wprowadziło do Sił Powietrznych nową jakość?. ?Zmieniła się mentalność ludzi, pracujących przy obsługiwanym sprzęcie, czego zresztą wymagało zupełnie nowe podejście do szkolenia na nowym typie statków powietrznych. Skomputeryzowanym i wysoce skomplikowanym samolocie wielozadaniowym F-16. Szkolenie personelu za granicą, a potem u nas w kraju. Konieczność nauki technicznego j. angielskiego. Wprowadzenie i stosowanie dla funkcjonowania baz fundamentalnej zasady FOD (Foreign Object Damage)? ? wylicza dowódca. ?To wszystko wymusiło zmianę mentalności i sposobu myślenia. Nie tylko przez wprowadzenie nakazów i ograniczeń celem przeciwdziałania potencjalnego łamania zasad bezpieczeństwa ale i przewidywania następstw i budowania poczucia odpowiedzialności. Za siebie i za kolegę - dla zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa.? Kolejne wyzwanie i postęp od czasu przyjęcia F-16 na wyposażenie SP RP to udział obu baz lotnictwa taktycznego w ćwiczeniach międzynarodowych.
Bogaty program udziału w ćwiczeniach, w których od końca 2008 roku bierzemy udział z dużym powodzeniem to m.in. :
- "SQUADRON EXCHANGE" - Dania/2008
- trzykrotny udział w programie "TACTICAL LEADERSHIP PROGRAMME"
- TLP - Belgia/styczeń, marzec, maj 2009
- Ćwiczenia międzynarodowe "LOYAL ARROW" Szwecja/czerwiec 2009
- "SQUADRON EXCHANGE" - Grecja/czerwiec 2009
- "BOLD AVENGER" - Dania/wrzesień 2009
- "SQUADRON EXCHANGE" Hiszpania/grudzień 2009
Rok 2010 to uczestnictwo 31 BLotT. w wymianie eskadr z udziałem Mig-ów-29 w warunkach polskich "Squadron Exchange 2010" (Malbork 2010); ćw. "BRILLIANT ARDENT 2010" (Niemcy/kwiecień 2010); "FRISIAN FLAG" (Holandia/kwiecień 2010); wymiana eskadr "SQUADRON EXCHANGE" na macierzystym lotnisku w Łasku, z przedstawicielami amerykańskiego 52. Skrzydła Bojowego ze Spanghdalem. (maj 2010r.), ćwiczenie międzynarodowe "ELITE 2010" (Niemcy/czerwiec 2010), belgijsko - polskie "SQUADRON EXCHANGE" na Krzesinach w czerwcu 2010r., międzynarodowe szkolenie lotnicze TLP w ALBACETE (Hiszpania/wrzesień ? październik 2010r.) czy obecny udział w kolejnym "SQUADRON EXCHANGE" w Saragossie (Hiszpania/listopad 2010). Jak pokazują doświadczenia piloci F-16 zdobywają najlepsze szlify w konkurencji z zachodnimi partnerami, mimo że jeszcze niedawno dzieliła nas od nich, co najmniej mentalna bariera pokoleniowa.
![](http://galeria.aviateam.pl/photos/2011-02-14/128_300px.jpg)
Na chwilę obecną (dane z 10.11.2010r.) w ciągu czterech lat łączny nalot na F-16 wynosi ponad 18 tys. 400 godzin. Piloci (rocznie) na samolocie F-16 wykonują średnio ok. 180 - 200 godzin. Średni roczny nalot jednego samolotu kształtuje się w granicach ok. 350 godzin (bywają też maszyny z nalotem rzędu 500h.) Sprawność naszych F-16 wynosi ok. 65-70%, co jest w porównaniu z zachodnimi partnerami bardzo dobrym wskaźnikiem. Obecnie mamy 48 pilotów przeszkolonych na F-16 (i dodatkowo: 4 szkolonych w ramach Basic Course).
kpt. Marlena BIELEWICZ oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego www.2slt.sp.mil.pl