Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Czwarta rocznica F-16 na polskim niebie

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2010-11-12 Autor: Godlewski Krzysztof

Mija właśnie czwarty rok, od czasu przyjęcia na wyposażenie polskich Sił Powietrznych RP samolotu wielozadaniowego F-16, stacjonującego w dwóch bazach lotnictwa taktycznego 2 SLT. 9 listopada 2006 roku - pierwsze egzemplarze wylądowały na krzesińskiej ziemi.. Do roku 2008, do kompletu 48 sztuk myśliwców, zakupionych przez Polskę dobiły kolejne. Obecnie w wyposażeniu 31 Bazy Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu ? Krzesinach znajdują się trzydzieści dwa samoloty wielozadaniowe F - 16 w wersji Block 52+ (rozlokowane w dwóch eskadrach - 3 i 6). Szesnaście zaś w 32 Bazie Lotnictwa Taktycznego (10 eskadra lotnictwa taktycznego) w Łasku. Trudno powiedzieć czy cztery lata eksploatacji to dużo czy mało. Czas ten jednak pozwala na dokonanie podsumowania a jego efekt sprzyja refleksji, iż wybór F-16 w wersji Block 52+ i realizacja wieloletniego programu wdrażania samolotu wielozadaniowego F-16 zmierza we właściwym kierunku.Dokonaliśmy bardzo wiele mówi dowódca 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego gen. bryg. pil. Włodzimierz Usarek. Począwszy od remontu, modernizacji i budowy całej infrastruktury lotniskowej na przyjęcie samolotów, aż po proces szkolenia w USA a teraz także w Polsce, kończąc na uczestnictwie naszych pilotów w ćwiczeniach międzynarodowych.

To jednak nie wszystko podkreśla dalej. Wprowadzenie nowego typu samolotów wprowadziło do Sił Powietrznych nową jakość?. ?Zmieniła się mentalność ludzi, pracujących przy obsługiwanym sprzęcie, czego zresztą wymagało zupełnie nowe podejście do szkolenia na nowym typie statków powietrznych. Skomputeryzowanym i wysoce skomplikowanym samolocie wielozadaniowym F-16. Szkolenie personelu za granicą, a potem u nas w kraju. Konieczność nauki technicznego j. angielskiego. Wprowadzenie i stosowanie dla funkcjonowania baz fundamentalnej zasady FOD (Foreign Object Damage)? ? wylicza dowódca. ?To wszystko wymusiło zmianę mentalności i sposobu myślenia. Nie tylko przez wprowadzenie nakazów i ograniczeń celem przeciwdziałania potencjalnego łamania zasad bezpieczeństwa ale i przewidywania następstw i budowania poczucia odpowiedzialności. Za siebie i za kolegę - dla zapewnienia najwyższego poziomu bezpieczeństwa.? Kolejne wyzwanie i postęp od czasu przyjęcia F-16 na wyposażenie SP RP to udział obu baz lotnictwa taktycznego w ćwiczeniach międzynarodowych.

Bogaty program udziału w ćwiczeniach, w których od końca 2008 roku bierzemy udział z dużym powodzeniem to m.in. :
- "SQUADRON EXCHANGE" - Dania/2008
- trzykrotny udział w programie "TACTICAL LEADERSHIP PROGRAMME"
- TLP - Belgia/styczeń, marzec, maj 2009
- Ćwiczenia międzynarodowe "LOYAL ARROW" Szwecja/czerwiec 2009
- "SQUADRON EXCHANGE" - Grecja/czerwiec 2009
- "BOLD AVENGER" - Dania/wrzesień 2009
- "SQUADRON EXCHANGE" Hiszpania/grudzień 2009

Rok 2010 to uczestnictwo 31 BLotT. w wymianie eskadr z udziałem Mig-ów-29 w warunkach polskich "Squadron Exchange 2010" (Malbork 2010); ćw. "BRILLIANT ARDENT 2010" (Niemcy/kwiecień 2010); "FRISIAN FLAG" (Holandia/kwiecień 2010); wymiana eskadr "SQUADRON EXCHANGE" na macierzystym lotnisku w Łasku, z przedstawicielami amerykańskiego 52. Skrzydła Bojowego ze Spanghdalem. (maj 2010r.), ćwiczenie międzynarodowe "ELITE 2010" (Niemcy/czerwiec 2010), belgijsko - polskie "SQUADRON EXCHANGE" na Krzesinach w czerwcu 2010r., międzynarodowe szkolenie lotnicze TLP w ALBACETE (Hiszpania/wrzesień ? październik 2010r.) czy obecny udział w kolejnym "SQUADRON EXCHANGE" w Saragossie (Hiszpania/listopad 2010). Jak pokazują doświadczenia piloci F-16 zdobywają najlepsze szlify w konkurencji z zachodnimi partnerami, mimo że jeszcze niedawno dzieliła nas od nich, co najmniej mentalna bariera pokoleniowa.

Wspólne, zagraniczne ćwiczenia to przede wszystkim wymiana doświadczeń w warunkach międzynarodowych, gdzie język angielski jest językiem urzędowym. Gdzie polscy piloci prowadząc duże ugrupowania ?COMAO?, angażujące różne typy statków powietrznych różnego przeznaczenia nierzadko wypadają najlepiej, stając się liderami grup. ?Wielokrotnie chwaleni przez kadrę dowódczą, będąc w wąskim gronie krajów, posiadających najnowocześniejszą wersję sprawdzonego w warunkach bojowych samolotu F-16 z podniesioną przyłbicą możemy pokazać się na kolejnych ćwiczeniach? ? dodaje gen. bryg. pil. Włodzimierz USAREK. Kolejne wyzwanie, któremu sprostaliśmy w ciągu tych lat to uruchomienie w ramach procesu szkolenia pilotów F-16 ?BASIC COURSE? w warunkach polskich. Rozpoczęcie w grudniu 2009 roku rocznego kursu ?Basic?, szkolącego kolejnych pilotów F-16 w 31 Bazie Lotnictwa Taktycznego w Poznaniu ? Krzesiny zapoczątkowało proces szkolenia podstawowego na tym typie statków dla kolejnej grupy kursantów, która rozpocznie szkolenie w grudniu tego roku. Pozytywne przejście certyfikacji pełnienia dyżurów bojowych w ramach ?NATINADS? i w konsekwencji rozpoczęcie pełnienia dyżurów bojowych pary dyżurnej (QRA ? Quick Reaction Alert) z początkiem stycznia 2010r. przez 32 Bazę Lotnictwa Taktycznego w Łasku czy pozytywny finał wstępnego oszacowania STARTASSESS w ramach Programu Oceny Taktycznej NATO (TACEVAL Programme), jako przygotowania zadeklarowanych przez Polskę (Deployable Forces) - Sił Zdolnych do Przerzutu poza granice kraju to kolejny udany KROK z F-16 w PRZYSZŁOŚĆ, dla nowoczesnych Sił Powietrznych. Przed nami kolejne wyzwania. I kolejny rok pełen pracy.

Na chwilę obecną (dane z 10.11.2010r.) w ciągu czterech lat łączny nalot na F-16 wynosi ponad 18 tys. 400 godzin. Piloci (rocznie) na samolocie F-16 wykonują średnio ok. 180 - 200 godzin. Średni roczny nalot jednego samolotu kształtuje się w granicach ok. 350 godzin (bywają też maszyny z nalotem rzędu 500h.) Sprawność naszych F-16 wynosi ok. 65-70%, co jest w porównaniu z zachodnimi partnerami bardzo dobrym wskaźnikiem. Obecnie mamy 48 pilotów przeszkolonych na F-16 (i dodatkowo: 4 szkolonych w ramach Basic Course).

kpt. Marlena BIELEWICZ oficer prasowy 2 Skrzydła Lotnictwa Taktycznego www.2slt.sp.mil.pl
57
61