Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Boeing 787 Dreamliner - Berlin Tegel

Kategoria: Lotnictwo cywilne Utworzony: 2011-06-25 Autor: Godlewski Krzysztof

"Liniowiec marzeń" - tak w tłumaczeniu nazywa się najnowsze dziecko firmy Boeing. Faktycznie nazwa ma wiele wspólnego z tym projektem, gdyż notoryczne opóźnienia w przeprowadzaniu testów tego nowego samolotu powodują, że ciągle pozostaje on w sferze marzeń potencjalnych jego odbiorców, w tym także naszego rodzimego przewoźnika - Polskich Lini Lotniczych LOT. Czy jest na co czekać? Według wszelkich fachowych opinii jednoznacznie należy powiedzieć: TAK!

Trochę historii programu 787

Pierwszy lot Dreamlinera odbył się 15 grudnia 2009 r. Planowane rozpoczęcie eksploatacji przewidywano na rok 2011, jednak znowu wychodzi tu różnica między teorią a praktyką.
Samolot należy do maszyn średniego rozmiaru.
Zapewni miejsce na pokładzie dla 210-330 pasażerów w zależności od konfiguracji, jednak nie ilość miejsc, a jego oszczędność eksploatacyjna w porównaniu do poprzednich modeli tej klasy daje mu przewagę.
Spala on o blisko 20% mniej paliwa w porównaniu z obecnie eksploatowanymi maszynami podobnej klasy. Warto wspomnieć, że płatowiec wykonano w większej części z lekkich kompozytów.



Producent początkowo zakłada 3 podstawowe wersje modelu 787:
  • 787-8 - podstawowa wersja, która może przewozić od 210 do 250 pasażerów;
  • 787-9 - dłuższy o 6 m od podstawowej wersji i mieszczący do 330 pasażerów;
  • 787-3 - wersja krótka - 210-230 pasażerów.

Podstawowe parametry:

Długość: 57-63 m w zależności od wersji;
Wysokość: 16,92 m;
Rozpiętość: 52-60 m w zależności od wersji;
Prędkość: 945km/h maksymalna i 903km/h przelotowa;
Zasięg: 15200 km.

Polskie Linie Lotnicze LOT zamówiły wstępnie 9 samolotów tego typu. Pierwsza dostawa planowana jest na wiosnę 2012 r.

Tekst i zdjęcia Krzysztof Godlewski
58
62