Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

BLMW 15 lat w NATO

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2014-03-12 Autor: Franczyk Michał

Kiedy 12 marca 1999 roku nasz kraj został przyjęty w struktury Sojuszu Północnoatlan
tyckiego Brygada Lotnictwa Marynarki Wojennej już była stałym uczestnikiem międzynarodowych manewrów w ramach programu ?Partnerstwa dla Pokoju? oraz programu wymiany eskadr z lotnikami morskimi państw NATO. W ciągu ostatnich 15 lat załogi samolotów i śmigłowców polskiego lotnictwa morskiego uczestniczyły w ponad 70 międzynarodowych ćwiczeniach i operacjach od Bałtyku po Morze Czarne.

Pierwszym sprawdzianem dla Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej po wstąpieniu Polski do NATO były manewry "Baltops 99". Już wtedy wzajemna współpraca uczestniczących w tych ćwiczeniach pilotów samolotów MiG-21 bis z 1. Dywizjonu Lotniczego w Gdyni Babich Dołach oraz załóg samolotów uderzeniowych Tornado z 2. Skrzydła Lotnictwa Morskiego Niemiec w Eggebek miała kilkuletnią historię. W lipcu 1999 roku polscy lotnicy morscy po raz pierwszy jako przedstawiciele kraju członkowskiego NATO wzięli udział w międzynarodowej paradzie lotniczej "International Air Tattoo" poświęconej 50. rocznicy powstania Sojuszu Północnoatlantyckiego. Na odbywające się wówczas w Fairford w Wielkiej Brytanii pokazy poleciał śmigłowiec ratowniczy W-3RM "Anakonda" (0813) oraz samolot patrolowo  rozpoznawczy An-28B1R (1022). Dowódcami załóg, którzy uczestniczyli w tym historycznym wydarzeniu byli obecny dowódca Grupy Działań Lotniczych 43. Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr por. pil. Paweł Smereka oraz dowódca 44. Bazy Lotnictwa Morskiego kmdr pil. Jarosław Andrychowski. W ciągu ostatnich 15 lat załogi samolotów i śmigłowców Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW uczestniczyły w ponad 70 międzynarodowych ćwiczeniach operując w rejonie Bałtyku, Morza Północnego, Atlantyku, Morza Śródziemnego i Czarnego. Dwukrotnie załogi śmigłowców pokładowych SH-2G działając w składzie Sił Odpowiedzi NATO wzięły udział w operacji antyterrorystycznej sojuszu pod kryptonimem "Active Endeavour".

Od marca 1999 roku do służby w lotnictwie morskim weszło pięć samolotów patrolowo rozpoznawczych An-28B1R, dwa samoloty transportowe An-28TD, dwa śmigłowce ratownicze W-3RM "Anakonda", dwa śmigłowce transportowe Mi-17, cztery śmigłowce pokładowe SH-2G a także przejęte od Sił Powietrznych samoloty transportowe Bryza i śmigłowce Mi-2. W 2001 roku dwa samoloty transportowe zostały przystosowane do wykonywania zadań monitoringu ekologicznego polskiej Strefy Ekonomicznej na Bałtyku, sukcesywnie modernizowano  również systemy poszukiwawczo uderzeniowe śmigłowców Mi-14PŁ, do służby wdrożono zmodernizowany samolot patrolowy An-28 Bryza 1RM Bis a kolejne maszyny lotnictwa morskiego są doposażane w system automatycznej identyfikacji jednostek pływających AIS. Śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ oraz SH-2G przystosowano do przenoszenia nowoczesnej torpedy MU-90. Ponadto załogi śmigłowców SH-2G zyskały pokładowe uzbrojenie strzeleckie. Na lotniskach brygady pojawiły się nowe systemy nawigacyjne lądowania według przyrządów ILS oraz radionawigacyjne TACAN.

W 1999 roku w strukturze brygady znajdowały się trzy dywizjony lotnicze, trzy bataliony zabezpieczenia oraz dywizjon techniczny a podstawowym wyposażeniem lotnictwa morskiego były samoloty Mig-21 bis oraz TS-11 Iskra. Przez ostatnie 15 lat zakończono eksploatację samolotów odrzutowych oraz śmigłowców ratowniczych Mi-14PS. Te ostatnie zostały zastąpione przez dwa przystosowane do wykonywania zadań ratowniczych śmigłowce Mi-14PŁ/R. Po dwukrotnej restrukturyzacji w skład Brygady Lotnictwa MW wchodzą obecnie dwie jednostki - 43. i 44. Baza Lotnictwa Morskiego stacjonujące na lotniskach w Gdyni Babich Dołach, Siemirowicach i Darłowie. Na ich wyposażeniu znajdują się samoloty i śmigłowce przeznaczone do poszukiwania, śledzenia i niszczenia okrętów podwodnych, poszukiwania, rozpoznania i wskazywania celów nawodnych okrętom, zabezpieczenia ratowniczego polskiej strefy poszukiwania i ratownictwa na Bałtyku, monitoringu ekologicznego Polskiej Strefy Ekonomicznej oraz transportu ludzi i sprzętu.

kmdr ppor. Czesław Cichy
więcej : www.bl.mw.mil.pl

49
48