Piątkowy poranek 20 kwietnia

2012 r. był dla nas i dla gdańskiego Portu Lotniczego wyjątkowy, a to za sprawą przylotu po raz pierwszy na to lotnisko samolotu linii Atlas Air. Już od wczesnych godzin porannych spotterzy z Gdańska i okolic czekali przy płocie lotniska na lądowanie Boeinga 767-300 niecodziennego tutaj przewoźnika wiozącego wracającą zmianę polskich żołnierzy z kontyngentu wojskowego w Afganistanie. O godzinie 08:40 Camber 545 (Camber to callsign maszyn transportujących wojska w ramach zmian kontyngentu) przyziemił na pasie 29 gdańskiego lotniska, dostarczając nam jeszcze większych atrakcji rozpyloną wokół samolotu wodą z mokrego pasa startowego w wyniku odwrócenia ciągu silników. Po wysadzeniu żołnierzy, uzupełnieniu paliwa i wyładowaniu bagaży Boeing odleciał do Frankfurtu - Hahn. W ramach wymiany żołnierzy stacjonujących na misjach PKW, gdańscy spotterzy mają okazję sfotografować Boeingi różnych przewoźników nieoperujących na co dzień z naszego kraju. Na lotnisku im. Lecha Wałęsy gościły już maszyny w barwach: Omni Air International, Delta Air Lines, Ryan International Airlines, North American Airlines. Do tej listy dołączył opisywany Atlas Air.

Atlas Air jest amerykańska linią czarterową świadczącą usługi transportu pasażerskiego i cargo zarówno dla klientów cywilnych, jak i dla wojska. Linia została założona w 1992 roku, a rok później rozpoczęła działalność, posiadając we flocie tylko jednego Boeinga 747. Z czasem flota przewoźnika się powiększała, a co za tym idzie, ilość i jakość świadczonych usług przewozowych też notowały zwyżki. Dziś pod marką Atlas Air Holdings latają samoloty Atlas Air i Polar Air Cargo, których spółka jest większościowym udziałowcem. Aktualnie flota Atlas Air składa się z 17 Boeingów 747-400 w wersjach pasażerskich oraz Cargo, dwóch 747-200 oraz z dwóch nowo nabytych Boeingów 767-300ER i jednego 767-200F. Niedługo do floty dołączą zamówione przez operatora Boeingi 747-8F.

Maszyna, którą mieliśmy okazję oglądać na gdańskim lotnisku, to Boeing 767-3S1(ER) o numerze rejestracyjnym N640GT. Został wyprodukowany w 1991 roku i od tego czasu latał już w barwach 11 operatorów zarówno w USA czy Kanadzie, jak i na starym kontynencie. W aktualnych barwach Atlas Air samolot lata dopiero od czterech miesięcy.
W galerii pod artykułem kilka zdjęć Boeinga 767 Atlas Air zrobionych podczas efektownego przylotu i odlotu na gdańskim lotnisku. W naszej galerii zdjęć znajdziecie również zdjęcia innych maszyn operujących w ramach kontyngentu. Serdecznie zapraszamy.
Michał Franczyk