Jak
wszyscy zapewne wiedzą, nasz kraj jako jedyny w Europie wciąż i to
z powodzeniem użytkuje samoloty myśliwsko-bombowe Su-22M4 i UM3K,
których koniec niechybnie się zbliża. Nie bez przyczyny piszę o
tym, lecz dla przypomnienia, iż właśnie w tym roku mija dokładnie
30 lat ich nieprzerwanej służby w siłach powietrznych naszego
kraju. Sporo już do tej pory napisano o tym samolocie na łamach
naszej prasy, na portalach internetowych czy osobno na rożnego
rodzaju forach o profilu lotniczym. Ja oszczędzę ten temat i
przypomnę tylko w paru zdaniach, że pierwsze samoloty Su-22 trafiły
do naszego kraju w drugiej połowie (sierpień-październik)1984
roku, sukcesywnie w kolejnych latach zasilając pułki myśliwsko-
bombowe i dodatkowo jedną eskadrę bombowo-rozpoznawczą (Piła,
Świdwin, Mirosławiec i Powidz). Razem z samolotami bojowymi dotarło
również do nas 20

samolotów szkolno-bojowych Su-22UM3K. Dostawy
wszystkich maszyn zakończono w 1988 roku. W sumie do Polski trafiło
110 samolotów Su-22, które z powodzeniem latają do dziś już
tylko w 21 BLT w Świdwinie. Niestety samolot ten powoli przechodzi
na zasłużoną emeryturę i według najnowszych doniesień MON
ostateczne wycofanie z uzbrojenia nie tylko pięknie prezentującego
się samolotu ma nastąpić w 2016 roku. Po wycofaniu w 2003 roku
słynnych "ołówków" samoloty Su-22 godnie reprezentują się
nie tylko na polskim niebie. Warto przy tak pięknym jubileuszu
pomyśleć o zorganizowaniu jakiejś doniosłej uroczystości z
udziałem ww. samolotu, który tak chlubnie przez 30 lat służy
nie tylko w kraju, ale i za granicą, budząc swoją sylwetką wciąż
niesłychany podziw naszych sojuszników z NATO. Ogromna zasługa w
tym wszystkim personelu lotniczego, który na co dzień swoją pracą
podkreśla wysoki kunszt rzemiosła lotniczego, oddając się pracy z
poświęceniem, utrzymując mimo wielu problemów (m.in. części)
samoloty w ciągłej sprawności. Tym wszystkim ludziom już dziś
należą się ogromne wyrazy uznania za ich codzienny trud, sumienną
i rzetelną pracę, zdyscyplinowanie oraz wzorowe wypełnianie
obowiązków służbowych. Ja ze swojej strony chcę dziś pokazać
na łamach naszego portalu kilka ciekawszych zdjęć tego samolotu,
kiedy wchodził On na uzbrojenie polskich sił powietrznych, aby raz
jeszcze przenieść się w nie tak odległe czasy; wówczas samolot
ten był okrzykiwany mianem supertechniki bojowej. Dziś z tej
supertechniki nie zostało prawie nic - postęp technologiczny w
dziedzinie elektroniki, która postępuje w zawrotnym tempie,
powoduje, że nasze ostatnie samoloty zbudowane w Związku Radzieckim
przechodzą z każdym dniem do lotniczej historii, zamykając powoli
wspaniały okres ich panowania na polskim niebie. Mimo wszystko na
pewno możemy być z nich dumni.
Uwagi
Samoloty
Su-22M4 i UM3K dostarczone do Polski:
1984
rok - bojowe 7 szt., szkolno-bojowe 6 szt.
1985
rok - bojowe 41 szt., szkolno-bojowe 7 szt.
1986
rok - bojowe 32 szt., szkolno-bojowe 7 szt.
1988
rok - bojowe 10 szt.
Samoloty
bojowe utracone w czasie eksploatacji: nr boczne 4601(K), 4602(K),
7104(K), 8001(A), 8614(A), 9514(A).
Samoloty
szkolno-bojowe: 102(K), 104(A), 308(A), 610(K).
K
- katastrofa
A
- awaria
Tekst
Krzysztof Kirschenstein
Zdjęcia:
Wacław Hołyś, Cezary Piotrowski, zbiory autora.