Już 19 marca na warszawskim
lotnisku im. Fryderyka Chopina po raz pierwszy w Polsce będziemy
mogli podziwiać największy na świecie samolot pasażerski,
Airbus A380.
Wizyta w Polsce, należącej do linii lotniczych Lufthansa maszyny, ma na celu promowanie połączeń lotniczych z Warszawy do USA (z międzylądowaniem we Frankfurcie). Lufthansa ma obecnie w swojej flocie 5 maszyn typu A380 wykonujących regularne połączenia z Frankfurtu do: Nowego Jorku, Johannesburga, Tokio i Pekinu.
Jak czytamy na stronie internetowej warszawskiego lotniska, po zeszłorocznym remoncie port jest w pełni przygotowany do obsługi tak wielkich maszyn, jak A380 czy Boeing 787.
Głównym wyzwaniem dla przyjęcia samolotów pokroju A380 jest nie tyle długość pasa startowego (pod tym względem warszawskie lotnisko nie ustępuje światowym portom), co odpowiednie drogi kołowania oraz przygotowanie logistyczne do załadunku towarów i przyjęcia dużej ilości pasażerów w odpowiednio krótkim czasie.
A380 imponuje rozmiarami. Przy wysokości 24m, szerokości 80m,
długości 73m oraz masie własnej 276 ton, jest największą
latającą jednostką pasażerską. Biorąc pod uwagę także
samoloty transportowe, A380 plasuje się na 2 miejscu, ustępując
wymiarami jedynie rosyjskiej konstrukcji An-225
Mrija.
Airbus A380 jest bardzo młodą konstrukcją. Po raz pierwszy zaprezentowano go w 2005 roku, zaś pierwszy komercyjny lot (w barwach linii Singapore Airlines) odbył w październiku 2007 r. Dobrą okazją do przyjrzenia się tej wyjątkowej konstrukcji są organizowane co 2 lata Międzynarodowe Targi Lotnicze „ILA Berlin Air Show” w Berlinie. A380 jest stałym gościem targów już od edycji w 2006 roku.
Zainteresowanie przewoźników tą nową maszyną jest tak duże, że producent nie jest w stanie realizować terminowo bieżących zamówień. Jak podaje producent, w obecnej chwili do różnych odbiorców dostarczono już 43 maszyny. Kolejne 43 są w trakcie przygotowania do odbioru, a całkowita ilość zamówionych samolotów wynosi obecnie 244 sztuki.
Przypomnijmy, że A380 może zabrać na pokład nawet
853 pasażerów (w wersji jednoklasowej - ekonomicznej) i
przemierzyć ponad 15000 km bez międzylądowania. W praktyce
większość przewoźników nie zdecydowała się na aż tak pojemną
konfigurację, wybierając maszyny z
podziałem na 2 lub 3 klasy.
Na bazie A380 planowano przygotować wersję transportową samolotu (A380-800F), jednak ze względu na opóźnienia w jej realizacji i problemy z wykonaniem zamówień wersji pasażerskiej plany tymczasowo zawieszono.
Polecamy również:
- Prezentacja A380 na stronie Lufthansa: http://a380.lufthansa.com
- Artykuł w Wikipedii: http://pl.wikipedia.org/wiki/Airbus_A380
- Sylwetka samolotu na stronie producenta: http://www.airbus.com/aircraftfamilies/passengeraircraft/a380family/
- Panorama 3D kokpitu: http://www.airbus.com/fileadmin/backstage/modules/cockpit_airbusA380/flash/cockpit1.htm
- Plik PDF z szablonem A380 do wycięcia i sklejenia:
http://www.airbus.com/fileadmin/media_gallery/files/goodies/cut-outs/media_object_file_A380_airbuscolours.pdf
tekst: Sławomir Rodak zdjęcia: Piotr Szałach, Sebastian Lemański, Krzysztof Godlewski, Krzysztof Kozakowski