Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Węgierskie An-26 odwiedziły Gdynię

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2013-07-01 Autor: Franczyk Michał

Od kiedy Siły Powietrzne RP wycofały w styczniu 2009 roku z eksploatacji samoloty transportowe An-26, zastępując je nowocześniejszymi i większymi Casami C-295, widok tych maszyn latających w barwach wojskowych na polskich lotniskach to już coraz rzadszy widok. Dlatego też nawet niesprzyjające warunki atmosferyczne nie zniechęciły nas do udania się na lotnisko, aby sfotografować te leciwe maszyny.

Mieliśmy dużo szczęścia, ponieważ wczoraj na lotnisku 43 Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach wylądowały dwa An-26 należące do Sił Powietrznych Węgier. Maszyny o numerach bocznych 407 i 603, które mieliśmy okazję sfotografować, to dwa ostatnie samoloty tego typu służące w Hungarian Air Force. Podobnie jak w innych krajach, tak i na Węgrzech ten typ samolotu jest sukcesywnie wycofywany z eksploatacji na korzyść nowocześniejszych i pojemniejszych maszyn transportowych. Samoloty, które wczoraj cieszyły nasze oczy, są najmłodszymi tego typu w węgierskiej flocie, choć dziwnie brzmi sformułowanie "najmłodszymi" przy 37-letnich maszynach. Zostały dostarczone do Węgier w 1976 roku jako cztery ostatnie z partii dziesięciu przez siły powietrzne tego kraju zamówione. Wcześniejsze sześć egzemplarzy Węgrzy otrzymali dwa lata wcześniej.

Samolot An-26 to transportowa wersja rozwojowa samolotu pasażerskiego An-24 produkowany w zakładach Aviant w ZSRR. Swój pierwszy lot odbył w 1969 roku. Do zakończenia produkcji w 1989 roku powstało 1400 sztuk. Do obsługi maszyny potrzebna jest 5-osobowa załoga: dwóch pilotów, radiooperator, inżynier pokładowy, nawigator. Był produkowany zarówno w wersji cywilnej, jak i wojskowej i w zależności od potrzeb odbiorców przystosowywany do indywidualnych zadań. Takich wersji modernizacyjnych było ok. 40, między innymi samolot do zadań kontroli pogody, latający szpital, stanowisko dowodzenia czy wersja przeciwpożarowa. Wojskowe wersje samolotu An-26 były wykorzystywane w armiach 56 krajów z całego świata, a w niektórych latają do dziś.

Poniżej charakterystyka techniczna samolotu:

Napęd : 2 turbośmigłowe silniki AI-24T oraz pomocniczy silnik odrzutowy RU-19A o mocy 2 × 2074 kW (2820 KM) każdy
785 daN - RU-19A.

Długość - 23,8 m
Rozpiętość - 29,2 m
Wysokość - 8,6 m
Masa własna - 16914 kg
Masa użyteczna - 7086 kg
Masa startowa - 24000 kg
Ładunek - 5500 kg
Prędkość max. - 540 km/h
Prędkość przelotowa - 435 km/h
Prędkość min. - 165 km/h
Pułap - 7700m
Zasięg - 1100 km
Zapas paliwa - 7000l


W galerii prezentujemy zdjęcia dwóch An-26 węgierskich sił powietrznych goszczących na gdyńskim lotnisku.

Tekst i fot. Michał Franczyk
Fot.: Krzysztof Godlewski, Jarosław Kania, Krzysztof Kirschenstein
64
45