Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Uroczysta prezentacja RWD-13 na dziedzińcu gdańskiego ratusza

Kategoria: Lotnictwo cywilne Utworzony: 2012-07-07 Autor: Franczyk Michał

Dziś, w sobotę 7 lipca,w samo południe na dziedzińcu Ratusza Głównego Miasta w Gdańsku miała miejsce uroczysta prezentacja latającej repliki samolotu RWD-13 SP-WDL, która towarzyszy wystawie "Citius-Altius-Forticus". Wśród zaproszonych gości nie mogło zabraknąć samych konstruktorów samolotu, dyrektora muzeum czy zarządu firmy "E.Wedel", która sfinansowała w większości budowę repliki.

Po oficjalnych przemówieniach dyrektora Muzeum Historycznego Miasta Gdańska, konstruktorów RWD Andrzeja Doroszewicza i Stanisława Michalczuka, prezesa "Wedla" i dyrektora Aeroklubu Gdańskiego, Andrzej Doroszewicz wręczył prezesowi fabryki słodkości model samolotu w nieco mniejszej skali odzwierciedlający oryginał, który w latach trzydziestych był w posiadaniu tej firmy. Każdy z przybyłych gości mógł obejrzeć maszynę, zasiąść za jej sterami, a także zwiedzić wystawę sportową w ratuszu. Nie zabrakło też wedlowskich słodkości oraz zimnych napojów.

Więcej na temat tego egzemplarza i jego związku z Wedlem pisaliśmy wczoraj w artykule RWD-13 już na gdańskiej starówce, natomiast dziś przybliżymy bardziej historię i specyfikę tego typu samolotu.

RWD-13 to jednosilnikowy, 3-miejscowy górnopłat zastrzałowy o konstrukcji mieszanej. Został skonstruowany w Doświadczalnych Warsztatach Lotniczych na warszawskim Okęciu pod koniec 1934 roku. Był rozwinięciem samolotów sportowych RWD-6 i RWD-9. Jego głównymi konstruktorami byli Stanisław Rogalski i Jerzy Drzewiecki. Samolot w odróżnieniu od swoich poprzedników miał być maszyną użytkową i dlatego miał silnik rzędowy o dwukrotnie mniejszej mocy. Jego głównymi zaletami były krótki odcinek potrzebny do startu i lądowania, dość duża prędkość oraz łatwość pilotażu i stateczność. Prototyp samolotu oblatano 15 stycznia 1935 roku, natomiast w ciągu następnych czterech lat wyprodukowano 85 sztuk samolotu w wersjach turystycznej i sanitarnej. W 1939 roku zakończono produkcję. W latach trzydziestych Aeroklub Gdański dysponował dwoma samolotami RWD-13 (SP-ATB i SP-BML), które we wrześniu 1939 roku pozostały do dyspozycji pułkownika Stanisława Dąbka - dowódcy Lądowej Obrony Wybrzeża. Do dziś zachowały się tylko dwa egzemplarze tego samolotu. Jeden znajduje się w Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, drugi zaś w Museu Asas de um Sonho w Brazylii.
Replika, którą do końca lipca można oglądać na dziedzińcu gdańskiego ratusza, jest o 12 % mniejsza od oryginału.

Dane techniczne samolotu RWD-13:

Silnik - rzędowy 4 cylindrowy PZInż Walter Major
Moc - 130 KM
Długość kadłuba - 7,85 m
Rozpiętość skrzydeł - 11,50
Wysokość - 2,05 m
Powierzchnia nośna - 16 mkw.
Masa własna/użyteczna/startowa - 530/360/930 kg
Prędkość max. - 210 km/h
Prędkość przelotowa - 180 km/h
Prędkość minimalna - 60 km/h
Pułap max. - 4500 m
Zasięg - 900 km

W galerii prezentujemy zdjęcia z dzisiejszej, uroczystej inauguracji wystawy.

Michał Franczyk
85
96