Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

"Steadfast Jazz 2013" - lotnicze ciekawostki w Babich Dołach

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2013-11-14 Autor: Franczyk Michał

9 listopada 2013 roku zakończyły się największe od lat ćwiczenie NATO rozgrywające się na terytorium Polski i Łotwy. Brało w nim udział 22 państw członkowskich sojuszu północnoatlantyckiego w efekcie czego na polskich lotniskach gościły zagraniczne statki powietrzne biorące udział w ćwiczeniach "Steadfast Jazz" oraz "Eagle Talon". My skupimy się na ciekawostkach, jakie odwiedziły najbliższe nam lotnisko w Gdyni Babich Dołach.

1 listopada na lotnisku 43. Bazy Lotnictwa Morskiego w Gdyni wylądowały dwa bardzo ciekawe samoloty :patrolowo-rozpoznawczy oraz zwalczający okręty podwodne P-3C CUP+ Orion portugalskich Sił Powietrznych oraz samolot rozpoznania i walki radioelektronicznej Falcon 20 należący do brytyjskiej firmy Cobham, zakontraktowany do wykonywania zadań dla brytyjskiej armii. Oba weszły w skład komponentu morskiego ćwiczeń "Steadfast Jazz 2013" wraz ze śmigłowcami Mi-14PŁ i SH-2G polskiej Marynarki Wojennej. Przez cały okres trwania ćwiczeń Falcon i Orion wykonywały zadania operując z gdyńskiego lotniska.

We wtorek 5 listopada, choć zaledwie na 10 minut, na gdyńskim lotnisku wylądowała kolejna ciekawa i w Polsce niespotykana maszyna - śmigłowiec NH-90 TTH włoskiej Marynarki Wojennej. Była to zarazem pierwsza wizyta tego typu maszyny w Babich Dołach. Śmigłowiec bazujący podczas ćwiczeń na pokładzie włoskiego niszczycieka ITS "Duilio" przyleciał po dowódce Centrum Operacji Morskich Wiceadmirała Stanisława Zarychtę, który złożył wizytę na pokładzie okrętu dowodzenia morską fazą ćwiczenia SFJZ - holenderskiej fregaty HMNLS "De Ruyter".

Moim zdaniem najciekawszym statkiem powietrznym, jaki odwiedził podczas ćwiczeń gdyńskie lotnisko był należący do 601 Eskadry stacjonującej w bazie Beja w Lobos P-3C Orion w najnowszej wersji CUP+. Dlatego też przybliżę Wam jego krótką charakterystykę.

Lockheed P-3 Orion jest amerykańskim samolotem patrolowo-rozpoznawczym oraz do zwalczania okrętów podwodnych skonstruowanym na bazie samolotu pasażerskiego Lockheed L-188 Electra. Oblot prototypowej wersji odbył się w 1958 roku a dwa lata później ruszyła produkcja seryjna. Kadłub Oriona to skrócona o 2,13 metra wersja kadłuba L-188 co przy obniżeniu masy własnej kadłuba i zastosowaniu tych samych niezawodnych i znanych już z Herculesa silników Allisona pozwoliło na zabudowę dodatkowych i sporo ważących urządzeń nie tracąc przy tym dużo na osiągach maszyny.
Wersja CUP+, którą mieliśmy okazję zobaczyć na gdyńskim lotnisku to najnowsza wersja modernizacyjna samolotu patrolowo-rozpoznawczego oraz ZOP P-3C dla portugalskich Sił Powietrznych. Ostatni zmodernizowany samolot tego typu został dostarczony  10 października 2012 roku. W ramach modernizacji portugalskie Oriony zostały wyposażone w wielomodowe radary nadzoru morskiego Elta Systems EL/M 2022A(V)3, system obrazowania L-3 Wescam MX-15 HDi, elektroniczne środki wsparcia ALR-95,rakietowy system pocisków ostrzegawczych AAR-47, system dozowania i pomiaru licznika ALE-47 oraz czujnik akustyczny USQ-78B. Samolot jest wyposażony także w pociski AGM-65 Maverick, lekką torpedę MK46 oraz bomby głębinowe. Dzięki tej modernizacji samolot jest zdolny do wykonywania zadań wywiadowczych, obserwacyjnych, rozpoznawczych, wsparcia bojowego, poszukania i ratownictwa oraz nadzoru morskiego.

W galerii zdjęcia Oriona, Falcona i NH-90 wykonane na lotnisku w Babich Dołach.

Tekst i Fot. Michał Franczyk, fot. Sebastian Lemański


49
27