Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Samoloty i śmigłowiec opuszczają Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2012-11-07 Autor: Franczyk Michał

Wystawa plenerowa Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni to miejsce, które niemal każdy miłośnik lotnictwa z Trójmiasta czy okolic odwiedził, aby zobaczyć na własne oczy samoloty i śmigłowce, które zapisały się na kartach historii Lotnictwa Marynarki Wojennej RP. Jest to też miejsce chętnie odwiedzane przez całe rodziny, ponieważ tylko tu dzieci mogły z bliska zobaczyć i dotknąć prawdziwy samolot czy helikopter, a także inny sprzęt używany niegdyś przez marynarzy. No i wreszcie był to jedyny taki zbiór zabytkowych statków powietrznych udostępnionych do zwiedzania w naszym województwie, gdzie znajdował się między innymi ostatni pozostający w tym mieście relikt 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego przeformowanego w 1994r w eskadry 1 Puckiego Dywizjonu Lotniczego stacjonującego łącznie od 1952 do 2002 roku na lotnisku w Gdyni Babich Dołach - MiG-21bis o numerze 8905.

Niestety tej jesieni większą część lotniczej wystawy plenerowej, która już na stałe wpisała się w krajobraz tego miasta, można było obejrzeć po raz ostatni. 23 października 2012 roku Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni podpisało umowę, na mocy której cztery statki powietrzne zostaną użyczone Muzeum Sił Powietrznych w Dęblinie, gdzie będą eksponowane na tamtejszej wystawie plenerowej z informacją, że są eksponatami Muzeum MW. Są to śmigłowiec Mi-4ME i samoloty: Mig-21bis, Lim-6bis i IŁ-28R.

Jako pierwszy 23 października teren muzealnego pleneru opuścił na lawecie samolot Lim-6bis o numerze 316, którego krótki rys historyczny, jak i pozostałych przekazanych eksponatów, przedstawimy w dalszej części artykułu. W tym tygodniu natomiast technicy przygotowują kolejne statki powietrzne do transportu, demontując elementy, które mogłyby ten transport utrudnić. Na lawetę czeka już przygotowany do transportu Mig-21bis o numerze 8905. Równolegle technicy przygotowują też IŁ-a-28, a na końcu zostanie rozebrany najdalej stojący od bramy śmigłowiec Mi-4ME. Pozostałe eksponaty (SM-1, TS-11 i Jak-9) zostają będą nadal ciesząc oczy zwiedzających. W naszej galerii prezentujemy zdjęcia z operacji demontażu skrzydeł od MiG-a, która została przeprowadzona przez techników wojskowych w dniu wczorajszym. Dla mnie, osoby młodej, była to pierwsza i zapewne jedyna okazja, aby taką operację zobaczyć.

Mig-21bis o numerze fabrycznym 75078905 oraz burtowym 8905 został dostarczony prosto od producenta na lotnisko w Gdyni Babich Dołach 6 marca 1980 roku przez pilota radzieckiego w pierwszej turze dostaw 10 samolotów Mig-21bis, zasilając stan samolotów 1 klucza 2 eskadry 34 Pułku Lotnictwa Myśliwskiego, w barwach którego latał do momentu awarii. Ostatni lot na tym samolocie wykonał por. Piotr Ziarko (aktualnie kmdr ppor. pil.) 13 października 1994 roku, lądując awaryjnie na skutek uszkodzenia instalacji hydraulicznej oraz spalenia wiązki elektrycznej i elementów konstrukcyjnych. Pilot nie doznał żadnych obrażeń, natomiast uszkodzenia samolotu uziemiły go na zawsze. To jeszcze nie był koniec kariery tego egzemplarza. Podczas pokazów lotniczych w Gdyni w 1995 roku MiG został zaprezentowany na wystawie statycznej i ozdobiony specjalną grafiką naniesioną na tę okazję przez Jarosława Wróbla, która już nieco zniszczona zachowała się do dziś. Samolot zakończył służbę z nalotem łącznym 900,51 godz., z 864 lądowaniami. W maju 1996 roku samolot został przekazany Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

IŁ-28R o numerze fabrycznym 41302 i burtowym 69 został dostarczony do 30 Pułku Lotnictwa Marynarki Wojennej RP w marcu 1956 roku, wchodząc na wyposażenie 15 Samodzielnej Eskadry Lotnictwa Rozpoznawczego. Początkowo trafił na lotnisko w Gdyni Babich Dołach, ale już w październiku tego samego roku został przebazowany na nowo otwarte lotnisko 30 Pułku Lotnictwa Marynarki Wojennej RP w Siemirowicach. Był jednym z czterech Iłów typu rozpoznawczego użytkowanym przez lotnictwo morskie i do końca służył w barwach MW RP. Niestety nie znam dokładnej daty wycofania tej maszyny z eksploatacji oraz przekazania do muzeum, ale za koniec jego służby można przyjąć lata 1978/79, kiedy to ze stanu 15 Eskadry Lotnictwa Rozpoznawczego zostały wycofane tego typu maszyny. Ostatni lot Iła-28 w barwach polskiego lotnictwa wojskowego odbył się 1 października 1979 roku z lotniska w Siemirowicach do Nadarzyc.

Lim-6bis o numerze fabrycznym 1F-0316 i burtowym 316 został dostarczony w 1964 roku na lotnisko w Siemirowicach, wchodząc w skład 30 Pułku Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego MW RP, który 3 lata później został przeformowany w 7 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Szturmowego, a w 1982 roku w 7 Pułk Lotnictwa Myśliwsko-Bombowego. Wycofany z eksploatacji został prawdopodobnie 15 czerwca 1988 roku i przekazany do Muzeum Marynarki Wojennej w Gdyni.

Mi-4ME o numerze fabrycznym 02177 i burtowym 021 został dostarczony 21 grudnia 1965 roku na lotnisko w Darłowie, wchodząc w skład 28 Eskadry Ratowniczej Marynarki Wojennej RP. Był jednym z czterech tego typu śmigłowców w wersji do Zwalczania Okrętów Podwodnych dostarczonych do darłowskiej eskadry. W 1974 roku uległ awarii podczas lotu, w wyniku której załoga była zmuszona wylądować awaryjnie w terenie przygodnym. Po naprawie wrócił do służby. Został wycofany z eksploatacji 19 września 1980 roku, a w maju 1981 roku przekazany przez Dowództwo Marynarki Wojennej RP do Muzeum MW w Gdyni.

W galerii prezentujemy zdjęcia z przygotowań statków powietrznych do transportu. Niestety naszej uwadze umknął transport Lima, ale jego zdjęcia znajdziecie w zasobach naszej galerii. Polecamy też materiał wykonany podczas tegorocznej Nocy Muzeów ozdobiony zdjęciami kolorowo oświetlonych samolotów i śmigłowców w Muzeum MW - Noc Muzeów

Serdecznie dziękuję kmdr ppor. pil Józefowi Głowackiemu za pomoc w realizacji tego artykułu.

Aktualizacja 09.11.2012
Naszą galerię wzbogaciły zdjęcia Marka i Krzyśka obrazujące operację wywozu Miga-21bis z Muzeum MW.

Michał Franczyk