Ponowne narodziny legendy - Bartolini Air odebrał pierwszy egzemplarz nowej generacji słynnego samolotu CAP 10C NG
o Bartolini Air to ośrodek szkolenia Pilotów z tradycjami
o Legendarny samolot o unowocześnionej konstrukcji jest już w Polsce
o Szkolenie URPT dostępne teraz w Polsce na jednym z najlepszych samolotów na rynku
Łódź, 18
sierpnia 2021 - Ośrodek szkolenia Pilotów Bartolini Air to wiodące miejsce
na mapie światowego lotnictwa. Gwarancja jakości jest kumulacją znakomitej
kadry szkoleniowej, wyśrubowanych norm partnera jakim jest Ryanair - potentat w
skali nieba nad Europą, ale również doskonałych maszyn, na których piloci mają
szanse się szkolić. Flotę Bartolini Air właśnie zasilił legendarny samolot
akrobacyjny CAP 10C NG.
Bartolini Air to
jeden z największych i najprężniej działających ośrodków szkoleniowych w
Europie centralnej. Skład Zespołu od początku zasilany jest przez najlepszych
aktywnych pilotów liniowych. Co roku ponad 200 studentów kończy z sukcesem
szkolenie i jest w pełni przygotowanych do pracy w najlepszych, europejskich
liniach lotniczych. W Bartolini
Air szkolenia prowadzone są na nowoczesnych, komfortowych i bezpiecznych
samolotach, z których wszystkie są wyposażone w tzw. szklany kokpit (EFIS),
więc uczniowie od początku przyzwyczajają się do przyrządów
stosowanych
w najnowocześniejszych maszynach.
"Wprowadzenie
nowych przepisów związanych ze szkoleniem pilotów liniowych postawiło nowe
wyzwania przed ośrodkami szkolenia. Jednym z nich jest dobranie odpowiedniego
samolotu do nowych wymagań. Dość szybko się okazało, że idealnym samolotem do
tego celu jest CAP 10C NG. Kiedy dowiedzieliśmy się, że jego produkcja będzie
wznowiona i unowocześniona, i to przez tak renomowanego producenta jak Robin
Aircraft, nie mieliśmy wątpliwości, że jest to jedyny słuszny wybór. Bartolini
Air od lat wyznacza nowe trendy w szkoleniu pilotów, tym bardziej jesteśmy
dumni
z tego, że jesteśmy pierwszym operatorem na świecie wersji CAP 10C NG " z
dumą przyznaje Bartłomiej Walas, Prezes Grupy Bartolini Air.
Pierwszy
egzemplarz produkcyjny CAP 10C NG trafił do bazy Bartolini Air w Łodzi pod
koniec czerwca. Dzięki temu Bartolini Air stało się jego pierwszym operatorem
na świecie. Samolot o znakach SP-EAR (ang. włócznia) będzie przez ośrodek
wykorzystywany do tzw. szkolenia UPRT (Upset Prevention and Recovery Training).
Jest to nowy rodzaj szkolenia który został wprowadzony na mocy przepisów EASA
dla wszystkich przyszłych pilotów liniowych. Szkolenie to ma zapobiec pierwszej
przyczynie większości współczesnych wypadków lotniczych. Innymi słowy ma
wyeliminować zaskoczenie załóg podczas nagłych i niespodziewanych zmian
położenia przestrzennego samolotu i nauczyć ich odpowiednich odruchów w tych
sytuacjach.
CAP 10C NG okazał się najlepszym współczesnym samolotem do tego rodzaju szkoleń. Jest samolotem akrobacyjnym, więc wprowadzenie takiego samolotu w nienaturalne stany jest bezpieczne, bowiem tego rodzaju maszyny lotnicze są tak zaprojektowane, by dawały się łatwo i bezkolizyjnie wyprowadzić nawet z najbardziej karkołomnych figur.
CAP 10C NG jest
jednak wyjątkowy, bowiem w odróżnieniu od większości samolotów akrobacyjnych, w
których instruktor siedzi za plecami ucznia pilota, w CAP 10C NG, miejsca są
obok siebie
(tzw side-by-side). Pozwala to na znaczną poprawę poziomu komunikacji
instruktor - pilot, ale także pozwala to na odtworzenie zbliżonej konfiguracji
kabiny jaka istnieje w kokpicie samolotu liniowego, gdzie piloci siedzą obok
siebie i gdzie zadaniem jednego jest monitorowanie tego co robi drugi.
Aktualnie prawa do produkcji tego samolotu posiada francuska firma CEAPR powiązana z producentem samolotów Robin Aircraft. Wynikiem współpracy tych firm jest wznowienie produkcji tego legendarnego samolotu przy jednoczesnym jego znaczącym unowocześnieniu (stąd w nazwie NG - New Generation).
"Do kluczowych elementów unowocześnienia można zaliczyć wzmocnienie struktury samolotu, w tym dźwigarów, elementami z włókna węglowego (stąd w nazwie litera C), oraz zastosowanie współczesnej awioniki elektronicznej firmy Garmin (GTN 650 oraz G5). CAP 10C posiada ugruntowaną opinię samolotu niezmiernie posłusznego i słuchającego pilota " - tłumaczy Casimir Pellissier Prezes Robin Aircraft.
Do innych zalet
tego modelu należy awionika, która została także tak dobrana, by była
maksymalnie zbliżona do tej, która istnieje na pokładzie samolotu liniowego,
gdzie każdy z pilotów ma dostęp do swoich przyrządów, w dodatku przyrządów
które są zobrazowane na ekranach komputerów
(tzw. szklany kokpit).
Kolejną zaletą modelu CAP 10C NG jest ekonomika i przyjazność samolotu dla środowiska. Większość samolotów akrobacyjnych używa potężnych silników o znacznym nadmiarze mocy, bowiem ich celem jest robienie jak największego wrażenia na obserwującej podniebne ewolucje widowni. CAP 10C NG, stawia na poprawne wyszkolenie nawyków pilotażowych.
Warto dodać, że śladem Bartolini Air poszła francuska marynarka wojenna, która na początku roku zamówiła dwie maszyny przeznaczone do szkolenia oficerów pilotów Marine Nationale.
Więcej o Bartolini Air na stronie:https://bartoliniair.com/pl/
Marcin Sabała
marcin.sabala@38pr.pl
514 553 433