Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Piknik lotniczy w Siemirowicach 3 września 2010

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2010-09-04 Autor: Franczyk Michał

3 września na lotnisku w Siemirowicach odbył się piknik lotniczy zorganizowany z okazji świeta 30. Kaszubskiej Eskadry Lotniczej Marynarki Wojennej. Wśród atrakcji przygotowanych przez organizatorów znalazły sie między innymi : wystawa statyczna statków powietrznych używanych przez lotnictwo Marynarki Wojennej, zawody na celność zrzutu tratwy ratunkowej z samolotu An-28 Bryza czy pokaz akcji ratowania załogi samolotu podczas pożaru. Na pikniku poza statkami powietrznymi miejscowej eskady odwiedzający mogli zobaczyć śmigłowce: Mi-14PŁ z 29. Darłowskiej Eskadry Lotniczej oraz Mi-17, SH-2G i W-3RM Anakonda z 28. Puckiej Eskadry Lotniczej stacjonującej w Gdyni Babich Dołach. 1 września załogi trzech samolotów An-28B1R Bryza przeprowadziły trening do zawodów zrzutu imitacji tratwy ratunkowej do celu oraz przelotu w szyku nad lotniskiem zakończonym efektownym rozejściem nad publicznością.W treningu brały udział samoloty o numerach bocznych 1114, 1115, 1022. Trening tego dnia odbył się dwa razy.

Po pierwszym wylocie i zrzuceniu imitacji tratwy załogi wraz z dowódcą omówiły przebieg ćwiczenia i ewentualne niedociągnięcia które poprawione zostały podczas drugiego wylotu. Po wylądowaniu samolotów Bryza, maszyna z numerem 1022 posłużyła lotniskowej Straży Pożarnej w treningu do pokazu ratowania załogi samolotu podczas pożaru. Tego dnia ekipa aviateam.pl towarzyszyła załogom fotografując i filmując przebieg treningu zarówno z pokładów samolotów biorących w nim udział jak i na lotnisku dokumentując przebieg wydarzeń z ziemi. Manewr zrzutu tratwy ratunkowej wykonuje się podczas faktycznej akcji ratowniczej na morzu, kiedy załoga samolotu, po wykryciu rozbitków zrzuca im tratwę ratunkową. Zawody są doskonałą okazją do zaprezentowania precyzyjnego pilotażu, niezbędnego do prawidłowego wykonania zadania zrzutu tratwy ratunkowej w warunkach realnej akcji ratowniczej. Zrzut tratwy wykonywany jest przy prędkości 200 km/h z wysokości 100 metrów. Aby uzyskać jak najlepszy efekt, załoga musi uwzględnić kierunek i siłę wiatru oraz prędkość postępową opadania tratwy do celu.

Podczas rzeczywistej akcji ratowniczej tratwa ważąca około 60 kg powinna znaleźć się w odległości do 50 metrów od rozbitka po stronie zapewniającej samoczynne dryfowanie w kierunku poszkodowanego. 30. Kaszubska Eskadra Lotnicza Marynarki Wojennej jest jedną z trzech eskadr lotniczych wchodzących w skład Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Stacjonuje w Siemirowicach. Jej wyposażenie to samoloty typu Bryza w wersji patrolowo ? rozpoznawczej An-28B1R i An-28B1RM Bis oraz monitoringu ekologicznego An-28E. Główne zadania Eskadry to prowadzenie lotów patrolowo-rozpoznawczych oraz poszukiwawczo ? ratowniczych nad obszarami morskimi, wskazywanie celów okrętom oraz monitoring czystości wód Bałtyku. Załogi eskadry pełnią całodobowe dyżury w systemie rozpoznania i wsparcia systemu poszukiwania i ratownictwa (SAR).

W tym roku samoloty Siemirowic dwukrotnie uczestniczyły w akcjach poszukiwawczych na Bałtyku. Podczas jednej z nich załoga pod dowództwem kpt. mar. pil. Jacka Brożyny odnalazła dwóch rozbitków, którzy wypadli z jachtu podczas sztormowej pogody. 30. Kaszubska Eskadra Lotnicza w Siemirowicach powstała 1 stycznia 2003 roku na bazie rozformowanego 3. Dywizjonu Lotniczego. Od sześciu lat eskadra jest kontynuatorką tradycji 304 Dywizjonu ?Ziemi Śląskiej? im. Ks. Józefa Poniatowskiego, który istniał w okresie II wojny światowej na terenie Wielkiej Brytanii. Jego załogi w latach 1940 - 1946 wykonały 2939 lotów bojowych, podczas których zatopiły dwa i uszkodziły pięć nieprzyjacielskich okrętów. Zestrzeliły także sześć samolotów. Od 2 kwietnia 2007 roku jednostką dowodzi kmdr por. pil. Jarosław Andrychowski.

tekst: Michał Franczyk.
54
59