Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Ostatnie loty Mi-14PS 1016

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2010-02-07 Autor: Franczyk Michał

W czwartek 14 stycznia 2010r., należący do 29 Darłowskiej Eskadry Lotniczej, śmigłowiec poszukiwawczo-ratowniczy Mi-14PS nr. burtowy 1016 odbył swoje ostatnie loty.

 Na skutek wyczerpania się resursu na płatowiec, śmigłowiec ratownictwa morskiego Mi-14PS 1016, 15 stycznia 2010r. został wycofany z eksploatacji z nalotem całkowitym 2991 godzin i 10 minut i tym samym zakończył służbę w Lotnictwie Marynarki Wojennej. Podczas ostatniego dnia lotów, poza lotami szkolnymi w strefę, śmigłowiec wziął udział w ćwiczeniach ratownictwa morskiego z udziałem jednostki pływającej SAR 1500 w okolicy portu w Darłowie.





W ostatnich lotach na 16-tce wzięła udział załoga w składzie:
- d-ca kpt. Andrzej WAWULSKI
- II pilot por. Marcin HOPE
- lekarz kpt.Paweł KOZIŃSKI
- technik pokładowy chor. Julian SZULC
ratownicy:
- chor. Tomasz WITKOWSKI
- bsm. Robert MERTA

 Mi-14PS o numerze seryjnym A1016 został wyprodukowany 23.12.1983r w byłym ZSRR w filli Moskiewskich Zakładów Śmigłowcowych w Kazaniu. Do Polski został dostarczony 27 lutego 1984r. z nalotem 21,29 godz. i w marcu tego samego roku wszedł do służby eskadry ratowniczej 16 Pułku Lotnictwa Specjalnego w Darłowie. Podczas swojej 26 letniej słuzby przeszedł trzy remonty główne. Pierwszy w 1995 roku przeprowadzony był w Radzieckich zakładach w Sewastopolu. Kolejne (1995r i 2002r) wraz z modernizacją, przeprowadzone były juz w Polsce w Wojskowych Zakładach Lotniczych nr.1 w Łodzi.

 Mi-14PS jest ciężkim śmigłowcem przeznaczonym do wykonywania zadań poszukiwawczo - ratowniczych nad wodą i lądem, w zróżnicowanych warunkach atmosferycznych w dzień i w nocy. Na pokład może zabrać do 19 rozbitków (w pozycji leżącej 9). Wyposażony jest w środki ratownicze (tratwy ratunkowe, nosze) oraz w dźwig burtowy z wciągarką elektryczną przeznaczoną do podnoszenia lub opuszczania ludzi i ładunków. Podnoszenie rozbitków może się odbywać za pomocą pasów, niezatapialnego kosza lub noszy. Śmigłowiec może wodować i przyjąć rozbitków na pokład bezpośrednio z powierzchni wody. Maszyna ta jest również przystosowana do holowania tratw ratunkowych. W skład załogi wchodzi 5 osób ? dowódca załogi, drugi pilot, technik pokładowy, lekarz i ratownik. Redakcja aviateam.pl towarzyszyła śmigłowcowi w jego ostatnich lotach.Zapraszamy na relację zdjęciową z wydarzenia do naszej galerii oraz na film z ostatnich lotów PSa zarejestrowany zarówno z ziemi jak i z powietrza.

 Powyższy materiał powstał dzięki uprzejmości dowódcy 29 Darłowskiej Eskadry Lotniczej kmdr. por. pil. Pawła Smereki, Oficera Prasowego kpt. pil. Wojciecha Koliczko oraz załóg śmigłowców i załogi Tajfuna, za co serdecznie dziękujemy.
60
48