Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Nowy dowódca Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2011-10-07 Autor: Godlewski Krzysztof


    W piątek, 7 października, na lotnisku w Gdyni Babich Dołach odbyła się uroczystość przekazania obowiązków dowódcy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej. Od kmdr pil. Stanisława Ciołka, który lotnictwem morskim dowodził od 30 grudnia 2005 roku, obowiązki przyjął kmdr pil. Tadeusz Drybczewski.
   
    W honorowej asyście Kompanii Reprezentacyjnej i Orkiestry Reprezentacyjnej MW odbyło się przekazanie obowiązków dowódcy najstarszego obecnie istniejącego lotniczego związku taktycznego w Siłach Zbrojnych RP. W uroczystości uczestniczyli przedstawiciele jednostek marynarki wojennej, lokalnych władz samorządowych, stowarzyszeń byłych żołnierzy zawodowych oraz kadra i pracownicy jednostek lotnictwa morskiego. Meldunek o zdaniu i przyjęciu obowiązków dowódcy brygady przyjął szef sztabu, zastępca dowódcy Marynarki Wojennej RP wiceadmirał Jerzy Patz.

Komandor pil. Tadeusz Drybczewski urodził się w 1958 roku w Płońsku. Jest absolwentem Wyższej Oficerskiej Szkoły Lotniczej w Dęblinie (1983) i Uniwersytetu Gdańskiego, gdzie ukończył studia magisterskie na kierunku ekonomicznym o specjalności transport i logistyka (1996) oraz podyplomowe o profilu zarządzanie (1998). Od początku służby związany jest z lotnictwem Marynarki Wojennej RP. Po ukończeniu „Szkoły Orląt” został skierowany do 16 Pułku Lotnictwa Specjalnego MW w Darłowie. Rok później rozpoczął służbę w 18 Eskadrze Lotnictwa Łącznikowego MW stacjonującej na lotnisku w Gdyni Babich Dołach, gdzie między innymi pełnił obowiązki na stanowiskach dowódcy załogi i dowódcy klucza. W 1995 roku, po sformowaniu Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej, został zastępcą dowódcy 1 Dywizjonu Lotniczego, a trzy lata później, w maju 1998 roku, starszym nawigatorem w pionie szkolenia dowództwa Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW. W 2001 roku został przeniesiony do dowództwa Marynarki Wojennej RP, gdzie objął obowiązki specjalisty w Szefostwie Ratownictwa Morskiego. W grudniu 2003 roku wrócił do dowództwa Gdyńskiej Brygady Lotnictwa MW RP, gdzie został wyznaczony na stanowisko szefa szkolenia, a następnie od 1 lipca 2004 roku zastępcy dowódcy brygady. Od 1 lipca 2007 roku do 30 września 2011 roku był szefem Oddziału Lotnictwa Dowództwa MW RP. Decyzją Ministra Obrony Narodowej z 7 września 2011 roku został wyznaczony na stanowisko dowódcy Gdyńskiej Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej.


Komandor Drybczewski jest pilotem – instruktorem z klasą mistrzowską pilota wojskowego i nalotem ponad 2800 godzin, jest także współtwórcą „Programu Szkolenia Ratowniczego na Śmigłowcach MW". Latał na samolotach TS-11 „Iskra”, SbLim-2, Lim-5 oraz na śmigłowcach Mi-14. Obecnie jest pilotem śmigłowców Mi-2 i W-3. W 1997 roku był dowódcą komponentu lotniczego MW, którego zadaniem było udzielanie pomocy mieszkańcom ogarniętego powodzią południa Polski. Za udział w operacji ratowania powodzian Prezydent RP odznaczył go „Krzyżem Zasługi za Dzielność”. Komandor Drybczewski został także odznaczony „Złotym Medalem za Zasługi dla Obronności Kraju”, „Złotym Medalem Siły Zbrojne w Służbie Ojczyzny”, „Brązowym Krzyżem Zasługi”, „Srebrnym Medalem za Długoletnią Służbę” oraz wyróżniony tytułem „Pilota roku 1997 Lotnictwa Sił Zbrojnych RP”, statuetką „Ikara” (2002) i tytułem „Zasłużonego Pilota Wojskowego” (2006).


Komandor pil. Stanisław Ciołek urodził się 1952 roku w Sieradzu. W 1977 roku ukończył Wyższą Oficerską Szkołę Lotniczą w Dęblinie. Swoją służbę zaczynał w lotnictwie Marynarki Wojennej RP, w 28 Eskadrze Ratowniczej MW w Darłowie. W styczniu 1981 roku objął obowiązki pilota – nawigatora klucza śmigłowców ratowniczych, następnie w marcu 1981 roku – starszego pilota, a w czerwcu 1982 roku – dowódcy klucza śmigłowców zwalczania okrętów podwodnych. Rok później w grudniu objął obowiązki dowódcy eskadry w strukturze nowo sformowanego 16 Pułku Lotnictwa Specjalnego w Siemirowicach. We wrześniu 1984 roku zostaje skierowany na studia w Akademii Sztabu Generalnego WP. W lipcu 1987 roku, po powrocie do 16 pułku powierzono mu stanowisko zastępcy dowódcy jednostki. Po kolejnym przeformowaniu jednostki w Siemirowicach 1 lipca 1988 roku objął funkcję dowódcy eskadry w 7 Pułku Lotnictwa Specjalnego MW.

Od lutego 1989 roku kmdr Ciołek pełnił służbę jako starszy nawigator w 37 Pułku Śmigłowców Transportowych w Łęczycy, następnie 1 października 1989 roku został wyznaczony na stanowisko zastępcy dowódcy tej jednostki. 14 listopada 1994 roku objął obowiązki dowódcy 37 Pułku Śmigłowców Transportowych. Po wyłączeniu pułku ze struktur wojsk lotniczych i obrony powietrznej i włączeniu do struktury ówczesnego Krakowskiego Okręgu Wojskowego, w okresie od 1 października 1995 roku do 9 lipca 1996 roku był dowódcą 1 Pułku Szwoleżerów w Łęczycy. 13 listopada 1998 roku zostaje wyznaczony na stanowisko zastępcy dowódcy – szefa szkolenia lotniczego 25 Dywizji Kawalerii Powietrznej. Od maja 2001 roku pełnił służbę jako dowódca 56 Pułku Śmigłowców Bojowych w Inowrocławiu. Następnie został skierowany na studia polityki obronnej w Akademii Obrony Narodowej, które ukończył w lipcu 2005 roku. Łącznie w powietrzu za sterami śmigłowców SM-1, Mi-2, Mi-14PŁ, Mi-8, Mi-17 i W-3 spędził 2500 godzin.

Gdyńską Brygadą Lotnictwa Marynarki Wojennej dowodził od 30 grudnia 2005 roku do 30 września 2011 roku.

Do głównych zadań Brygady Lotnictwa Marynarki Wojennej należą: poszukiwanie, śledzenie i niszczenie okrętów podwodnych samodzielnie i we współdziałaniu z siłami okrętowymi, poszukiwanie, rozpoznanie i wskazywanie celów okrętom, zabezpieczenie ratownicze polskiej strefy SAR (ang. Search and Rescue -poszukiwania i ratownictwa) na Bałtyku oraz strefy przybrzeżnej, monitoring ekologiczny Polskiej Strefy Ekonomicznej oraz transport ludzi i sprzętu. Od 1 stycznia 2011 roku w skład najstarszego w kraju lotniczego związku taktycznego wchodzą 43 Baza Lotnictwa Morskiego w Gdyni Babich Dołach oraz 44 Baza Lotnictwa Morskiego w Siemirowicach i Darłowie. Na wyposażeniu baz znajdują się samoloty patrolowo – rozpoznawcze An-28B1R i An-28B1RM Bis, samoloty monitoringu ekologicznego An-28E, samoloty transportowe An-28TD, śmigłowce zwalczania okrętów podwodnych Mi-14PŁ, śmigłowce pokładowe SH-2G, śmigłowce ratownicze Mi-14PŁ/R i W-3RM „Anakonda”, śmigłowce transportowe Mi-17 i W-3 oraz śmigłowce Mi-2.

bl.mw.mil.pl


60
51