Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Nasze spotkanie z Electrą

Kategoria: Lotnictwo cywilne Utworzony: 2012-12-22 Autor: Franczyk Michał

Grudzień to miesiąc przygotowań do świąt Bożego Narodzenia. To czas intensywnych poszukiwań prezentów dla bliskich, przygotowań wigilijnych potraw, świątecznych ozdób oraz przede wszystkim oczekiwania na dni spokoju, aby odpocząć od pracy i codziennych obowiązków. Zanim jednak święta nadejdą, niektóre firmy mają ogromny nawał pracy. Wzmożony ruch w interesie mają w tym okresie między innymi spedytorzy, którzy w tym czasie muszą dostarczyć dużo więcej przesyłek niż zazwyczaj, by każdy mógł pod choinką znaleźć swój wymarzony prezent. Aby podołać zadaniu i na czas przewieźć zwiększoną ilość paczek drogą lotniczą, firmy spedycyjne podstawiają na lotniskach, z których operują, większe samoloty. Tak było również w Porcie Lotniczym im. Lecha Wałęsy w Gdańsku.

Przez ostatni tydzień firma logistyczna DHL, która na co dzień z gdańskiego lotniska do Lipska operuje samolotem British Aerospace ATP należącym do brytyjskiej firmy Atlantic Airlines, z powodu zwiększonej ilości przedświątecznych paczek podmieniła samolot na Lockheed L-188C Electra.

Fakt ten bardzo ucieszył trójmiejskich miłośników lotnictwa, ponieważ ten 53-letni samolot z racji swojego wieku jest już legendarnym zabytkiem nadal prężnie wykonującym swoje zadania. W całej Europie można spotkać tylko dwa egzemplarze tego transportowca należące do Atlantic Airlines, oba w wersji cargo, zaś w Kanadzie lata jeszcze 8 tego typu maszyn przerobionych na latające cysterny służące do gaszenia pożarów. Tak więc obecność tak rzadkiego i ciekawego samolotu w Gdańsku nie mogła umknąć naszej uwadze.

Lockheed L-188 Electra to duży, czterosilnikowy samolot z napędem turbośmigłowym produkowany w latach 1957 - 1961 przez amerykańskie zakłady Lockheed Corporation. W tym czasie powstało 170 egzemplarzy tego samolotu. Napędzany jest silnikami Allison 501-D13 będącymi cywilną odmianą silników stosowanych w wojskowych transportowcach C-130 Hercules. Wersją podstawową samolotu była wersja pasażerska zabierająca na pokład, w zależności od konfiguracji, od 67 do 98 pasażerów oraz 3 członków załogi. Maszyna, którą mogliśmy oglądać, fotografować i podziwiać na gdańskim lotnisku, to samolot przebudowany do wersji transportowej podczas modernizacji już po zakończeniu produkcji tego typu maszyn przez firmę Lockheed. Samolot ten może przelecieć 4450 km z prędkością maksymalną 720 km/h na pułapie 8650 m. Ma długość 31,81 m, szerokość 30,18 m i wysokość 10 m. Na pokład zabrać może 12 ton towaru. 

Dzięki uprzejmości Portu Lotniczego Gdańsk im. Lecha Wałęsy i firmy DHL mogliśmy za dnia obejrzeć z bliska ten wspaniały samolot z zewnątrz, a wieczorem zwiedzić jego pokład, za co serdecznie dziękujemy. Efekty naszego spotkania z Electrą w postaci zdjęć przedstawiamy w naszej galerii.

Tekst: Michał Franczyk.
Fot.: Michał Franczyk, Sebastian Lemański, Jarosław Kania i Sławomir Rodak
68
32