Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

Na straży czystości Bałtyku

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2012-02-01 Autor: Godlewski Krzysztof

Załoga samolotu An-28E pod dowództwem kpt. mar. pil. Sebastiana Raka z 44 Bazy Lotnictwa Morskiego 31 stycznia wykonała pierwszy w tym roku lot w celu monitoringu ekologicznego wód Bałtyku Polskiej Strefy Ekonomicznej. W ciągu 8 lat współpracując z gdyńskim Urzędem Morskim lotnicy morscy z Siemirowic zrealizowali ponad 100 misji, pokonali ponad 100 000 km, spędzając w powietrzu 440 godzin w ochronie czystości Bałtyku.

W mroźny, styczniowy poranek załoga popularnej Bryzy w wersji monitoringu ekologicznego wykonała pierwszy tegoroczny patrolowy lot nad Polską Strefą Ekonomiczną na Bałtyku. Za sterami samolotu zasiedli: kapitan marynarki pilot Sebastian Rak - dowódca załogi i kapitan marynarki pilot Grzegorz Kozakowski - drugi pilot. Technikiem pokładowym był młodszy chorąży sztabowy marynarki Cezary Kapica. Systemy monitoringu MSS-5000, identyfikacji jednostek pływających AIS oraz rejestrujące obsługiwali: kapitan marynarki nawigator Andrzej Zabrocki, starszy chorąży marynarki Marek Żuk i chorąży marynarki Grzegorz Thiede. Na pokładzie znajdował się również inspektor Urzędu Morskiego w Gdyni.

Ich zadaniem było wykryć zanieczyszczenie na powierzchni wody, zlokalizować jego przyczynę oraz wykonać dokumentację pozwalającą na wszczęcie postępowania i wyciągnięcie konsekwencji wobec sprawcy zanieczyszczenia środowiska. Loty te mają zarówno charakter prewencyjny, jak i interwencyjny, ponieważ lotnicy z Siemirowic utrzymują gotowość do wykonania monitoringu "na wezwanie". O czystość wód Bałtyku troszczą się wszyscy przedstawiciele morskiego rodzaju sił zbrojnych i takie zjawiska zgłaszają służbom operacyjnym. Te zaś powiadamiają odpowiednie władze, aby lotniczy patrol udał się w dany rejon i sporządził niezbędną dokumentację. Terminy i szczegóły realizacji misji ekologicznych ustalane są na bieżąco  z Urzędem Morskim. Od listopada 2004 roku lotnicy morscy z Siemirowic zrealizowali ponad 100 takich misji.

Lotnictwo morskie posiada dwa samoloty monitoringu ekologicznego. Powstały one na bazie transportowych An-28. Były to pierwsze tego typu maszyny wyprodukowane w PZL Mielec dla naszych sił zbrojnych. Lotnictwo Marynarki Wojennej było prekursorem we wdrażaniu w polskiej armii tego popularnego dzisiaj samolotu Bryza. Było to ponad 23 lata temu. Podczas modernizacji tych maszyn w 2001 roku wyposażono je w radar obserwacji bocznej MSS-5000 oraz podkadłubowy skaner do pomiaru zanieczyszczeń na powierzchni wody. Samolot z numerem 0404 wyposażono także w dwa dodatkowe zbiorniki paliwa. Dzięki temu jego długotrwałość lotu wzrosła z 4 do 6 godzin. W grudniu 2008 roku maszyna z numerem burtowym 0405 otrzymała system umożliwiający automatyczną identyfikację jednostek pływających AIS.

Po modernizacji ekologiczne Bryzy trafiły na lotnisko w Gdyni Babich Dołach do 1 Dywizjonu Lotniczego, a po przeformowaniu tej jednostki w 28 Pucką Eskadrę Lotniczej w listopadzie 2004 roku obie maszyny trafiły na lotnisko w Siemirowicach do 30 Kaszubskiej Eskadry Lotniczej. Obecnie są one na wyposażeniu tamtejszej 44 Bazy Lotnictwa Morskiego.

Tekst i zdjęcia Marian Kluczyński


75
43