
Dzisiaj (poniedziałek, 19 listopada) Marynarka Wojenna RP rozpoczyna manewry polegające na osłonie morskich szlaków komunikacyjnych. Głównym zadaniem będą obrona transportu morskiego przed atakami okrętu podwodnego i samolotów oraz obrona przed atakami terrorystów i piratów, a także walka z zagrożeniem minowym. Transport morski gwarantuje obecnie największy pod względem tonażu transfer różnego rodzaju towarów, w tym surowców. Rośnie także skala ruchu pasażerskiego. W sytuacjach kryzysowych morzem dostarczane będą m.in. wsparcie logistyczne i bojowe oraz pomoc humanitarna. Dlatego siły Marynarki Wojennej RP przeprowadzą kolejne w tym roku ćwiczenia, których celem jest tworzenie atmosfery bezpieczeństwa na morzu i szkolenie załóg na wypadek zagrożenia dla transportu morskiego.
W manewrach uczestniczą: fregata rakietowa ORP Gen. T. Kościuszko, dwa niszczyciele min ORP Flaming i ORP Mewa, okręt podwodny ORP Sokół, śmigłowiec zwalczania okrętów podwodnych SH-2G, samoloty patrolowo - rozpoznawcze Bryza oraz samoloty uderzeniowe Sił Powietrznych RP - Su-22. Największy ciężar zadań spoczywać będzie na okręcie flagowym ćwiczenia, którym jest ORP Gen. T. Kościuszko. To właśnie ten okręt odpowiadać będzie za monitoring sytuacji podwodnej, nawodnej i powietrznej. Najbardziej skomplikowane zadanie, jakie zostanie postawione załodze fregaty rakietowej, to obrona transportu morskiego przed atakiem okrętu podwodnego. Agresorem będzie okręt podwodny ORP Sokół, który będzie dążył do sparaliżowania morskich szlaków komunikacyjnych. Okręt podwodny, nawet działając samodzielnie, jest bowiem w stanie stworzyć największe zagrożenie dla jed

Dla zapewnienia bezpieczeństwa transportu morskiego zadania przeciwminowe zrealizują dwa niszczyciele min - ORP Flaming i ORP Mewa, które będą współdziałać z fregatą rakietową. Miny morskie są bowiem dużym zagrożeniem dla jednostek transportu morskiego. Dlatego niszczyciele min pod osłoną fregaty rakietowej będą wytyczać bezp

Takie ćwiczenia mają na celu utrzymanie bezpieczeństwa na morzu. Tworzą także bezpieczną atmosferę dla rozwoju gospodarki morskiej, w tym głównie dla transportu morskiego dostarczającego największy tonaż towarów i surowców. Takie działania, nie tylko w czasie pokoju, ale przede wszystkim w czasie kryzysu czy konfliktu mają kluczowe znaczenie dla zapewnienia ciągłości dostaw zaopatrzenia i bezpieczeństwa zarówno militarnego, jak i gospodarczego każdego państwa morskiego.
www.bl.mw.mil.pl