Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

AWACS nad Gdynią

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2010-09-11 Autor: Godlewski Krzysztof

W piątkowe popołudnie gdyńskie niebo odwiedził nietypowy gość. Mieszkańcy Gdyni już dawno odwykli od głosu odrzutowych silników dlatego dzisiejszy hałas przykuwał uwagę każdego. A miało co hałasować ? Boeing 707-300 a właściwie jego wersja E-3 Sentry AWACS (Airborne Warning And Control System) czyli powietrzne stanowisko dowodzenia i wczesnego ostrzegania. Sylwetki tego samolotu nie sposób pomylić z żadnym innym gdyż każdy z łatwością dostrzeże  jego element charakterystyczny jakim jest radar w kształcie talerza umieszczony z tyłu nad kadłubem. Samolot przybył na Babie Doły z jednej z niemieckich baz. Międzynarodowa załoga przybyła na szkolenie procedur związanych z podejściem do lądowania według ILS.

Przy perfekcyjnej współpracy z wieżą lotniska wojskowego załoga wykonała dziewięć podejść wektorowanych przez zbliżanie. Po wykonaniu ostatniego touch-and-go obrała kurs na punkt BURAN i odleciała na macierzyste lotnisko. AWACS-y stacjonują w Niemczech,Norwegii,Turcji,Grecji,Włoszech i Wielkiej Brytanii. W 1963r. Siły Powietrzne Stanów Zjednoczonych ogłosiły zapotrzebowanie na samolot wczesnego ostrzegania i dowodzenia. Boeing zaproponował model Boeing E-3A Sentry. W kadłubie Boeinga 707-320 umieszczono  elastyczną, odporną na zakłócenia i wytrzymałą stację radarową oraz stanowisko dowodzenia i naprowadzania. Wewnątrz talerza umieszczonego na grzbiecie samolotu  zamontowano radar panoramiczny AN/APY-1 i radiowy system identyfikacji swój-obcy INF/TADIL C. Zmodernizowane wersje E-3B i E-3C używają radaru AN/APY-2. NATO wykorzystuje w Europie 17 sztuk E-3A (jedna maszyna rozbiła się w Grecji), które są obsługiwane przez wielonarodową załogę.

tekst:Krzysztof Godlewski
60
62