Dokładnie
10 lat temu 7 czerwca 2005 roku miało miejsce przy udziale dowódcy
SP gen. broni pil. Stanisława Targosza wdrożenie do służby w 41.
elt - pierwszej partii samolotów myśliwskich MiG-29 pozyskanych z
Niemiec, które wcześniej zostały wyremontowane w WZL-2 w
Bydgoszczy. W malborskiej eskadrze personel lotniczy bardzo szybko
rozpoczął samodzielnie proces szkolenia w powietrzu z
wykorzystaniem własnego personelu instruktorskiego i obsługowego. W
ramach promocji obronności zorganizowano piknik lotniczy. Na ten
historyczny moment w Malborku oczekiwano z niecierpliwością po
wycofaniu z eksploatacji słynnych nam wszystkim "ołówków".
Aby zachować ciągłość szkolenia wykorzystywano samoloty TS-11
Iskra, na których przejściowo kontynuowano lotnicze szkolenie.
Uroczystości wdrożenia nowszego sprzętu rozpoczęły się od
inauguracyjnego lotu samolotem MiG-29UB o numerze bocznym 4115. Za
sterami zasiedli wtedy: dowódca 41. elt - ppłk pil. Robert
Dziadczykowski i ppłk pil. Stefan Rutkowski - dowódca 1. elt z
Mińska Mazowieckiego. To właśnie w Mińsku Mazowieckim wyszkolono
do poziomu instruktorskiego czterech malborskich lotników, jak
również personel techniczny, który samodzielnie mógł już
obsługiwać samoloty MiG-29. Tak po latach wspomina swoje pierwsze
loty płk rez. pil. Robert Dziadczykowski "Pierwsze loty...,
zasadniczo żadnych fajerwerków nie było. Inny sposób
przygotowywania się do lotu-misji, to pierwsze co było od razu
zauważalne. Ale to raczej wynikało z planowania
misji, ajużpiloci z Mińska
to robili w sposób prawie
Nato-wski. Loty trwały około 40 min, początki to
strefy na zapoznanie z właściwościami samolotu".
Dowódca SP gen. broni pil. Stanisław Targosz, inaugurując
uroczyste rozpoczęcie szkolenia na tych samolotach, dokonał przy
okazji wizyty w Malborku również wizytacji obiektów lotniskowych.
24 czerwca 2005 ro
ku na lotnisku 41. elt odbyły się pierwsze
samodzielne loty szkoleniowe. Jako pierwsi w eskadrze certyfikat
instruktorski po intensywnym szkoleniu w powietrzu, które było
prowadzone w Mińsku Mazowieckim uzyskali: kpt. pil. Leszek Błach i
kpt. pil. Mirosław Zima. Ci dwaj świetni piloci upoważnieni byli
do szkolenia personelu latającego oraz prowadzenia rozpoczętego
szkolenia lotniczego w powietrzu w 41. elt. Jak sami przyznali po 10
latach użytkowania pozyskanych samolotów iż pierwsze loty były
dla nich szczególne jako przyszłych instruktorów, którzy musieli
później szkolić w powietrzu pozostałych kolegów. Kolejne dni
lotne przebiegły sprawnie pod względem organizacyjnym, przynosząc
doświadczenie w samodzielnej eksploatacji "29" w strukturach
eskadry.
Zespół Aviateam.pl życzy całemu personelowi lotniczemu 22. BLT, dalszych sukcesów i odwagi w realizacji kolejnych planów oraz pomyślności w dalszej karierze zawodowej.
Tekst i zdjęcia Krzysztof Kirschenstein