Wyszukiwarka

Aviateam.pl na Facebook

10 lat samolotów MiG-29 w Malborku

Kategoria: Lotnictwo wojskowe Utworzony: 2015-06-07 Autor: Kirschenstein Krzysztof

Dokładnie 10 lat temu 7 czerwca 2005 roku miało miejsce przy udziale dowódcy SP gen. broni pil. Stanisława Targosza wdrożenie do służby w 41. elt - pierwszej partii samolotów myśliwskich MiG-29 pozyskanych z Niemiec, które wcześniej zostały wyremontowane w WZL-2 w Bydgoszczy. W malborskiej eskadrze personel lotniczy bardzo szybko rozpoczął samodzielnie proces szkolenia w powietrzu z wykorzystaniem własnego personelu instruktorskiego i obsługowego. W ramach promocji obronności zorganizowano piknik lotniczy. Na ten historyczny moment w Malborku oczekiwano z niecierpliwością po wycofaniu z eksploatacji słynnych nam wszystkim "ołówków". Aby zachować ciągłość szkolenia wykorzystywano samoloty TS-11 Iskra, na których przejściowo kontynuowano lotnicze szkolenie. Uroczystości wdrożenia nowszego sprzętu rozpoczęły się od inauguracyjnego lotu samolotem MiG-29UB o numerze bocznym 4115. Za sterami zasiedli wtedy: dowódca 41. elt - ppłk pil. Robert Dziadczykowski i ppłk pil. Stefan Rutkowski - dowódca 1. elt z Mińska Mazowieckiego. To właśnie w Mińsku Mazowieckim wyszkolono do poziomu instruktorskiego czterech malborskich lotników, jak również personel techniczny, który samodzielnie mógł już obsługiwać samoloty MiG-29. Tak po latach wspomina swoje pierwsze loty płk rez. pil. Robert Dziadczykowski "Pierwsze loty..., zasadniczo żadnych fajerwerków nie było. Inny sposób przygotowywania się do lotu-misji, to pierwsze co było od razu zauważalne. Ale to raczej wynikało z planowania misji, ajużpiloci z Mińska to robili w sposób prawie Nato-wski. Loty trwały około 40 min, początki to strefy na zapoznanie z właściwościami samolotu". Dowódca SP gen. broni pil. Stanisław Targosz, inaugurując uroczyste rozpoczęcie szkolenia na tych samolotach, dokonał przy okazji wizyty w Malborku również wizytacji obiektów lotniskowych. 24 czerwca 2005 roku na lotnisku 41. elt odbyły się pierwsze samodzielne loty szkoleniowe. Jako pierwsi w eskadrze certyfikat instruktorski po intensywnym szkoleniu w powietrzu, które było prowadzone w Mińsku Mazowieckim uzyskali: kpt. pil. Leszek Błach i kpt. pil. Mirosław Zima. Ci dwaj świetni piloci upoważnieni byli do szkolenia personelu latającego oraz prowadzenia rozpoczętego szkolenia lotniczego w powietrzu w 41. elt. Jak sami przyznali po 10 latach użytkowania pozyskanych samolotów iż pierwsze loty były dla nich szczególne jako przyszłych instruktorów, którzy musieli później szkolić w powietrzu pozostałych kolegów. Kolejne dni lotne przebiegły sprawnie pod względem organizacyjnym, przynosząc doświadczenie w samodzielnej eksploatacji "29" w strukturach eskadry.

Zespół Aviateam.pl życzy całemu personelowi lotniczemu 22. BLT, dalszych sukcesów i odwagi w realizacji kolejnych planów oraz pomyślności w dalszej karierze zawodowej.

Tekst i zdjęcia Krzysztof Kirschenstein


42
12